Nyt

Der er gået seks måneder siden terroren i Stockholm. Husker du hvor mange, der blev dræbt av usbekeren Rakhmat Akilov? Sandsynligvis ikke. For der har været mange terrorangreb i Europa efter 7. april. Man magter ikke at holde trit med, hvor mange, hvornår eller alle navnene på jihadisterne. Istedet sidder man tilbage med en følelse af generel utryghed.

Koranklodsene der dukker op som paddehatte rundt om i Europa, har taget flere former og faconer. De minder os om, hvem, der står bag angrebene. Der er selvfølge fortsat nogle, som insisterer på, at det ikke har noget med religion at gøre. Det spiller ingen rolle for dem, om jihadisten råber Allahu Akbar, mens han skærer struben over på sine ofre. De vil klamre sig til den ide, om de så skulle befinde sig fladmaste under et lastbilhjul. For nogle vil aldrig kunne overbevises om, at fremtiden for Europa er højst usikker og at årsagen er islam.

Betonløverne som skulle beskytte fodgængerne i Stockholm kunne det ikke.

Stockholm har ikke lært. De vælger at indkøbe flere betonløver, til trods for, at vejer alt for lidt til at kunne standse en lastbil. Selv journalisten fra SVT må spørge:

ANNONSE

De här betonglejonen kan inte hindra en lastbil i full fart, varför har ni då satt ut fler?

– För att försvåra den typen av attacker, men riskerna kan inte byggas bort till 100 procent, säger Erik Söderberg, pressansvarig på Trafikkontoret i Stockholms stad.

Invaggar man inte stockholmarna i en falsk trygghet då?

– Det kommer alltid vara vissa risker med att vistas i Stockholmstrafiken. Man behöver naturligtvis vara uppmärksam men vi vill inte ha en stängd stad där människor inte kan leva ett naturligt liv.

Prisen for den indbildte frihed er risikoen for jihad-terror.

Hverken i Stockholm, Gøteborg eller Malmø er der sket noget særlig med hensyn til at forhindre terrorangreb med lastbil. I Malmø skal der opsættes stolper ved torvet, men i Stockholm har man ingen sådanne planer:

– Då kräver det andra helt andra resurser både i form av pengar och personal. Vi behöver då också säkerställa att utryckningsfordon och varuleveranser kan ta sig fram på ett säkert sätt, säger Erik Söderberg, pressansvarig Trafikkontoret Stockholms stad.

Det vil blive dyrt at sikre indbyggerne fremover, men prisen for ikke at gøre det, er endnu højere.

SVT

ANNONSE