Nyt

Ikke bare bruger dramachef Ingolf Gabol 174 mio. licens- og skattekroner på at opdrage danskerne, han ligefrem praler med det. Filminstruktør Ole Bornedals forklaring om, at det ikke er politisk at tage afstand fra nationalisme (Læs: fædrelandskærlighed), er på sin vis ligeså slem. Tiden arbejder mod licenstvang, og det borgerlige flertal kan ligeså godt starte debatten. De røde vil stritte imod, og det forstår man godt.

Fra onsdagens tophistorie i Politiken – Gabold: ‘1864’ var et slag mod DF.

“Nu fortæller Ingolf Gabold, at tv-serien for ham var et indlæg i debatten om, hvorvidt vi er en nationalstat bundet til dansk sprog og kultur, eller om vi er europæere, der bor i region Danmark: ‘Jeg har hele tiden syntes, at vi var europæere i region Danmark. Og jeg synes godt, at DR kunne vælge et stykke politisk orienteret dramatik og sende det ud som et stort indlæg i en debat, der har varet i 10 år’. …

Serien skulle ifølge Gabold spejle nationalismen i 1864 i den neonationalisme, han mener, Dansk Folkeparti står for. …

Ole Bornedal afviser blankt Gabolds påstand om, at serien var et politisk projekt.

‘Men selvfølgelig er ‘1864’ politiserende, på den måde at den tager afstand fra nationalismen. Så kan du kalde mig naiv, men jeg finder det meget nemt at tage afstand fra nationalisme, uden at man skal begynde at kalde det decideret politisk. Nationalisme tager jeg naturligt afstand fra, ligesom jeg tager afstand fra vold mod kvinder og børn’, siger Bornedal.”

ANNONSE

5 svar til “Ingolf Gabold, DR: ‘1864’ var et politisk angreb på ‘den neonationalisme’, som Dansk Folkeparti står for”

  1. Hans Und siger:

    “Statsbetalt propaganda i massemedier tager jeg naturligt afstand fra, ligesom jeg tager afstand fra sexuelle krænkelser af børn”, siger Und.

  2. queuecumber siger:

    Gabold er ligeglad nu. Han ved at DR er urørlig. Bare se hvilken behandling Polen fik i EU og massemedierne efter de forsøgte at rydde op.

  3. Nilsv siger:

    Schadenfreude schöner Götterfunken – når man politiserer på det niveau, så gør det også at kunstværket ikke holder. Efter halvandet år er den politiske virkelighed en anden og filmen/serien er umulig at se.

    Hvorfor er det ondt at være nationalist, men godt at være eurochauvinist? For mig er det omvendt: Krig og ulykke starter øjensynligt ikke fordi, folkene holder af deres lande, men fordi nogen begynder at flikke imperier sammen af dem.

  4. Johnson siger:

    Jeg troede han var død, 🙁

  5. […] Gabold fortsætter hvor han slap, og taler i dag ud i Berlingske. Han pointerer, at højrefløjen ikke er interesseret i kunst, men […]