Nyt

Den nye migrantrute mellem Tunesien og Sicilien omtales stort set kun, når nogen omkommer. Som da en migrantbåd med slukkede lanterner blev sejlet i sænk af et tunesisk marinefartøj natten til mandag. Men det altovervejende udgangspunkt er altså, at denne trafik går upåagtet hen, og har gjort det dagligt i nogle måneder.

Spørgsmålet er, hvordan denne trafik foregå mellem to lande med regeringer. Det er let at forestille sig, at svaret skal findes i noget, der har med korruption at gøre, og det har Corriere della Sera nu skaffet indicier på. Reporter Francesco Battistini er nemlig rejst til Tunesien og talt med en menneskesmugler.

«De lægger ud herfra.» På den øde strand ligger plastflasker og efterladt tøj. Vi møder K., bedre kendt som “sømusen”. Om dagen holder han vagt uden for en bank i Tunis. Fire nætter hver måned arbejder han som menneskesmugler, «men konen ved ikke, at jeg tjener ekstra på denne måde».

K. forstår ikke, hvad der gik galt den nat, hvor en af smuglerbådene blev sejlet i sænk.

«Normalt er det den maltesiske marine, som gør sådan noget…», siger den veltrænede 33-årige K vredt. Han har tatoveret sin mors navn og har et ar i panden som minde fra et fransk fængsel. «Italienere sejler ikke både i sænk. Og det er mærkeligt, at vores kystvagt har stået bag denne katastrofe. Vi betaler dem jo sædvanligvis på forhånd…»

De betaler dem?

«Selvfølgelig! 10 euro for hver person, som transporteres. Man giver dem bare til dem, som patruljerer langs kysten. På en nat tjener de en månedsløn.»

Det hjælper med andre ord ikke, at Tunesien har en fungerende regering, så længe landet er gennemkorrupt.

Og fra dette gennem-korrumperede land eksporteres der altså kriminelle til Europa, et fænomen som har været velkendt siden tyske medier skrev om det i januar 2016.

Eksporten omfatter som bekendt også jihadister. Terroristen som nedslagtede de to franske kusiner, Laura og Mauranne, udenfor banegården i Marseille, var tuneser – sandsynligvis radikaliseret af sin Italiens-residerende og nu arresterede storebror, som i to år havde været Syrienskriger, efter tidligere at være kommet til Italien ad søvejen. Den terrorist, som pløjede sig gennem julemarkedet i Berlin i en lastbil, var også tuneser.

ANNONSE

Fra Tunesien er der rejst tusindvis af krigere til Syrien. Mange af dem vil nu være returneret. Hvornår dukker den næste op i nyhedsstrømmen?

K gør, hvad han kan for ikke at transportere salafister. Når de potentielle kunder har talt med ham på satellittelefon, og mødt ham på et hemmeligt sted i mørket i god tid før afrejsen, beder han om deres dokumenter.

«De giver mig deres dokumenter, og jeg tager dem med mig hjem i nogle dage», forklarer K, «lige til mine venner i politiet har tjekket dem på computeren. Jeg vil ikke have problemer, jeg tager ikke salafister med, selv om de giver mig ti tusind euro. Den som tager en jihadist med, risikerer at blive dømt for medvirken til terror og sidde ti år i fængsel…»

K er altså venlig nok til kun at eksportere almindelige kriminelle. Og korrupte politifolk hjælper ham med udskillelsen. Men andre i branchen siger ikke nej til de ti tusinde.

ANNONSE