Nyt

Den ikoniske italienske espressokande Moka Express fra Bialetti, som er en hjørnesten i italiensk og europæisk design og kaffekultur, er blevet kinesisk.

Den 92 år gamle espressokande, populært kaldet “la moka” eller “la caffettiera”, er et ikonisk symbol på italiensk design og livsstil. Siden Alfonso Bialetti introducerede den i 1933, er den blevet solgt i 320 millioner eksemplarer og findes i stort set alle italienske køkkener og spisekamre.

Mere end et køkkenredskab

Moka er opkaldt efter byen Mokha i Yemen og er mere end et køkkenredskab; den repræsenterer et ritual. Arkitekt Antonio Citterio har kaldt espressotilberedning med Moka for et “helligt ritual”. Alfonso Bialettis søn, Renato, havde sin aske opbevaret i en Moka Express, da han døde. Moka Express er permanent udstilletpå Triennale i Milano og MoMA i New York.

Arvesølv bukkede under for kaffekapsler

Bialetti har kæmpet økonomisk i årevis. Virksomheden har 123,3 millioner euro i gæld og konkurrence fra kaffekapselsystemer fra giganter som Nespresso og Lavazza, en sektor, der oplevede en stigning i overskuddet på 63 procent sidste år. Den 16. april købte Hong Kong-baserede Nuo Capital 78,6 procent af virksomheden for 53 millioner euro.

Produktionen blev flyttet til Rumænien i 2010 – på trods af lokale protester og krav om at bevare det “piemontesiske” arvesølv.

– Udsalget af Europa fortsætter, skriver Sywert van Lienden:

Italienske mærker bliver også opkøbt på det kinesiske fastland – alt fra Pirelli-dæk til Ferretti-yachter. Strategien ser ud til at være at modernisere og tilpasse europæiske ikoner til Kinas voksende middelklasse.

Fejring af italiensk design dagen før

Ironisk nok blev salget offentliggjort dagen efter Italiens “Giornata nazionale del Made in Italy”, en dag, der er etableret for at fejre og fremme italiensk design, kreativitet og industri. Den markeres hvert år den 15. april til minde om Leonardo da Vincis fødsel i 1452.