Salget er steget med 142 procent i forhold til samme periode sidste år, skriver avisen.


Medierne har talt om Kina i årevis, og for bare et par dage siden skrev NTB, at kinesiske BYD ville overtage elbilmarkedet i Europa. Men det stemmer ikke overens med fakta. Reuters skriver nu, at den kinesiske elbilproduktion er inde i en nedadgående spiral. Er medierne købt og betalt af Kina?
Først kampagnen:
Kinesisk elbil skyder op ad salgslisterne i Norge
Overskrifterne og indledningen giver indtryk af et sprudlende Kina.
Hidtil i år er salget af den kinesiske elbil BYD steget med over 140 procent i Norge i forhold til sidste år, skriver Nettavisen.
Salget er steget med 142 procent i forhold til samme periode sidste år, skriver avisen.
</blockquote
Det var imponerende. Men hvad med tallene?
Bilen har solgt lidt over 3.000 biler i Norge indtil videre i år, mens Tesla har solgt hele 19.000. Men det varer ikke længe, før BYD overhaler Tesla, forudser Jonathan Parr, analysechef hos Rebil.
“Hvis tendensen fortsætter, vil BYD overhale Tesla i nybilsalg om to et halvt år”, siger han til Nettavisen.
“Hvis tendensen fortsætter, vil BYD overhale Tesla i nybilsalg om to et halvt år”.
– BYD-importøren har udtalt, at de planlægger at blive markedsleder i Norge om to til tre år, hvilket de faktisk er på vej til at blive med deres nuværende vækst. “Jeg tror ikke, det kommer til at gå helt så hurtigt, men BYD overhaler hele tiden Tesla på nye fronter, så jeg tror, de vil nå salgstoppen selv i det Tesla-gale Norge”, siger Parr.
.
Det tager ikke lang tid for BYD at passere Tesla? Hvem er analysechef Jonathan Parr, og hvad er Rebil? Det siger casen ikke noget om. Men udtalelsen tyder på, at der er tale om ren reklame. Det er fantasifulde tal.
Det, der er interessant fra et norsk perspektiv, er, at Tesla er så stærkt et brand. Medierne har hypet Elon Musk og Tesla, ligesom venstrefløjen i USA. Men kunderne er upåvirkede. De ønsker ikke, at venstreorienterede journalister skal bestemme, hvad de skal købe. 19.000 biler på tre fjerdedele af et år er ekstremt stærkt.
Men så til Reuters-historien om, at det ikke går så godt for BYD:
Regeringspolitikker, der prioriterer produktionsmål frem for markedets efterspørgsel, har ført til overinvesteringer hos bilproducenterne. Det resulterende overskud af biler har skabt taber-taber-transaktioner i hele salgskæden og ført til en række usædvanlige praksisser.
BYD er en af de virksomheder, der kæmper. Årsagen er, at Kina har en centraliseret planøkonomi. Regeringen beslutter, at Kina skal blive verdensførende, og derfor tilføres der ressourcer. Kina har kapacitet til at producere 35 millioner biler. Men der er ikke et marked for så mange biler, hverken på hjemmemarkedet eller i udlandet. Hvordan løser man det? Man dumper prisen og udskyder smerten ved omstrukturering, dvs. lukninger og konkurser, så længe som muligt. Arbejdsløshed er noget af det, myndighederne frygter allermest. Derfor vælger de nødløsninger, der udskyder smertefulde valg.
Frøene til markedskaoset blev sået i Beijing, hvor de nationale beslutningstagere allerede i 1990’erne ønskede at sætte Kina i førersædet for en af de største ændringer inden for bilproduktion siden opfindelsen af forbrændingsmotoren: fremkomsten af elbiler.
I 2009 lancerede Beijing et program, der skulle tilskynde bilproducenterne til at producere elbiler og forbrugerne til at købe dem, støttet af milliarder af dollars i tilskud.I 2017 var elbilerne ikke kommet i gang. Det år udarbejdede den kinesiske regering en politisk plan for bilproduktion. Dokumentet på 13.000 tegn – “Medium- and Long-Term Development Plan for the Automobile Industry” – skitserede et mål om at producere 35 millioner biler om året i 2025, omtrent det dobbelte af den årlige salgsrekord i USA.
De kinesiske myndigheder havde kæmpet med en overophedet ejendomssektor og begyndte at modvirke overdrevne investeringer. Planen for bilproduktion blev en rettidig alternativ finansiel søjle for lokale myndigheder, der havde været afhængige af jordsalg og ejendomsskatter.
Planen fra 2017 bidrog til at øge konkurrencen mellem lokale myndigheder om at tiltrække producenter af elektriske køretøjer. Og sidste år kom Kina tæt på sit mål og producerede mere end 31 millioner biler, ifølge brancheorganisationen CAAM.
Kina har satset på eksport og underprissætning for at vinde markedsandele. Men det har udløst modstand. Det amerikanske marked er effektivt lukket, og nu har Europa også indset, at hvis det ikke beskytter sin bilindustri, vil det blive udkonkurreret af Kina. Det samme er sket på solcellemarkedet. Kina går efter total dominans. Så kan Beijing bestemme prisen, og du overlever. Noget lignende har ikke været muligt på elbilmarkedet, og nu kommer konkurserne også i Kina.
Med så mange bilproducenter, der træder hårdere på pedalen i takt med, at tabene stiger, er der voksende snak blandt nogle brancheanalytikere om en omvæltning. I de seneste måneder har elbilmærket Neta indstillet driften, da moderselskabet blev taget under konkursbehandling. Sidste år nedlagde Ji Yue Auto, et joint venture mellem det kinesiske teknologiselskab Baidu og bilproducenten Geely, arbejdspladser og annoncerede en omstrukturering med henvisning til den hårde konkurrence.
“Problemet med overkapacitet i Kina er et systemisk problem,” sagde Michael Pettis, seniorforsker ved Carnegie China Research Centre.
He Xiaopeng, CEO og medstifter af den kinesiske EV-startup Xpeng, forudsagde i 2023, at alle bilproducenter ville være nødt til at sælge 3 millioner biler om året i 2030 for at overleve – og at der kun ville være otte virksomheder tilbage. Xpeng, som ikke svarede på Reuters’ spørgsmål, solgte 190.000 biler sidste år.
Der er klare paralleller mellem Kinas økonomistyring og det grønne skifte i Europa. Norge vil bruge 58 milliarder norske kroner på flydende vindmøller på trods af, at de aldrig kan blive rentable og kræver backup-strøm. Northern Lights, CO2-fangstanlægget uden for Bergen, er et lignende sort hul, som blev anslået til 23 milliarder norske kroner, da det blev lanceret.
Fokuset på elbiler er også “kinesisk”. For at kickstarte overgangen til elbiler giver regeringen moms- og afgiftsfritagelser. Der er tale om gigantiske summer. Alene i år anslås det, at der vil være 49 milliarder i tabte indtægter, gebyrer, som ejere af fossile brændstoffer skal betale.
Folk glemmer, at de er en del af en planøkonomi: Regeringerne opgiver så mange penge for at tvinge en overgang til elbiler igennem. Men i Europa vil befolkningen ikke have elbiler, og der får de heller ikke disse afgiftsfritagelser. Kun Norge har råd til at gøre det.
Siden 1990’erne er den norske regering gået glip af 640 milliarder norske kroner i skatter og moms, har NRK beregnet.
Det grønne skifte skaber et klasseskel. Det er middelklassen, der kan køre Tesla.
Det grønne skifte er at indføre den kinesiske økonomi ad bagdøren. Det er ikke bæredygtigt. De politikker, der skulle føre til klimamæssig bæredygtighed, fører til økonomisk ruin på lang sigt.
https://www.reuters.com/investigations/china-is-sending-its-world-beating-auto-industry-into-tailspin-2025-09-17/