Krisen i den europæiske bilindustri skyldes, at producenterne ikke har været i stand til at overbevise kunderne om fordelene ved elbiler, mener EU-kommissær Thierry Breton.
Udtalelsen fra Breton – som er den afgående kommissær for det indre marked i den nuværende Kommission og forventes at tiltræde en anden post i den næste – blev fremsat i et interview med Handelsblatt mandag.
Volkswagen-gruppen, Europas største bilproducent, meddelte for nylig, at den for første gang kan lukke fabrikker i Tyskland.
– Jeg er meget bekymret over udmeldingerne om fabrikslukninger, sagde Breton til den tyske erhvervsavis. – Situationen i industrien er «ikke rosenrød», og der er ingen grund til at «glatte over det», mener han.
“Målet må være at bevare og vedligeholde vores ekspertise, vores innovation og vores konkurrenceevne.”
I stedet sker det modsatte:
Ifølge Breton er det endnu mere bekymrende set fra Kommissionens synspunkt, at produktionen af elbiler i Europa er faldende. Den falder til under det niveau på 1,8 millioner køretøjer, der blev nået i 2023. Det øger handelsunderskuddet med Kina: For elbiler beløber det sig til 8,8 milliarder euro. Europa importerer derfor betydeligt flere elbiler fra Kina, end det leverer til landet.
Det er op til industrien at forklare, hvilke produkter kunderne bør købe, siger kommissæren:
Breton tilskriver krisen i bilindustrien det faktum, at de europæiske producenter ikke har haft tilstrækkelig succes med at overbevise kunderne om fordelene ved elektromobilitet. “Markedet for elbiler stagnerer,” advarede han. Selvom salget af elbiler i Europa er steget en smule, nemlig med 1,3 procent i år. Men elbilernes andel af det samlede bilmarked vil falde fra 14,6 procent i 2023 til 12,5 procent i år.
Breton mener blandt andet, at der er brug for flere billige elbiler:
Breton fremhæver manglen på elbiler til massemarkedet som en vigtig mangel i den europæiske bilindustri. Kun seks modeller til en pris på under 30.000 euro var tilgængelige i begyndelsen af året. Der ville ikke have været nogen med en pris på under €20.000.
To modeller er nu tilgængelige i Europa til under 20.000 euro. Men de kommer fra kinesiske fabrikker. Breton sagde, at det var afgørende, “at vi formår at forene vores klimamål med konkurrenceevnen”.
Samtidig med at Europa taber til Kina, er det netop Kina, der sidder på de råstoffer, som Europa har brug for til at konkurrere:
Hidtil har Europa været meget afhængig af Kina på dette område. Breton frygter “alvorlige risici i forsyningskæden, især når det drejer sig om batterikomponenter”.
EU’s aftalte forbud mod salg af nye biler med forbrændingsmotor fra 2035 forventes at komme under betydeligt pres, når den næste kommission under ledelse af Ursula von der Leyen bliver udpeget.