Nyt

Klimagaleheden synes uendelig: NHS har brugt næsten 19 milliarder norske kroner på at forsøge at realisere Ed Milibands drøm om netto-nul.

Netto-nul (nul emissioner) er en del af Milibands titel. Han er den britiske minister for energi og nul emissioner, en temmelig selvmodsigende titel.

NHS har brugt 1,4 milliarder pund af skatteydernes penge på netto-nul-tiltag uden overhovedet at reducere det britiske CO2-aftryk, afslører The Telegraph.

De midler, der er brugt på “grønne tiltag”, såsom indførelsen af elektriske ambulancer og brugen af “klimavenlig smertelindring”, synes at være spildt fuldstændigt. Så hvis du har smerter, kan du trøste dig med, at NHS i det mindste forsøger at “redde verden” ved at sætte klimahensyn i centrum for beslutninger om medicin og forsyninger.

På trods af indsatsen og alle de spildte penge har NHS ikke formået at reducere sine CO2-udledninger i de fem år, der er gået siden “Greener NHS”-projektet blev lanceret.

Ikke desto mindre har NHS ingen planer om at opgive dette håbløse projekt. Det har nu præsenteret en række nye tiltag, som det offentlige sundhedsvæsen hævder vil reducere emissionerne, herunder at gøre tallerkener og skåle blå, ansætte net-zero-ledere og reducere de 63 millioner ark papir, der udskrives hvert år.

Hundredvis af millioner pund vil blive brugt på at fortsætte NHS’s engagement i elbiler. Net Zero-guruen Miliband investerer mere end en kvart milliard pund i installation af solcellepaneler på 260 NHS-faciliteter samt skoler og militære installationer. Men solenergi er ustabil, og derfor er der behov for balancering af strømmen. Dette får energipriserne til at skyde i vejret.

I denne uge rejste den britiske premierminister Keir Starmer til Cop30-klimatopmødet i Brasilien og fløj over 14.000 kilometer for at “genoprette Storbritanniens position som global leder inden for klimaindsatsen”.

Kritikere har stillet spørgsmålstegn ved NHS-ledernes prioriteter og beskrevet nogle af foranstaltningerne som “vanvittige”.

NHS havde som mål at opnå “netto nul” inden 2040 for de emissioner, det direkte kontrollerer, og inden 2045 for de emissioner, det har indflydelse på.

‘Men fem år efter initiativets start er klimaemissionerne faktisk slet ikke blevet reduceret og er steget i det sidste år, så de enorme omkostninger er endt i en total fiasko.

NHS har indført et forbud mod indenrigsflyvninger. Ikke desto mindre har NHS England-medarbejdere taget mere end 150 indenrigsflyvninger i de første fem måneder efter, at forbuddet skulle træde i kraft.

Der mangler ikke kritik
Det var under Boris Johnson, at løftet om, at NHS skulle blive den første klimaneutrale sundhedstjeneste, blev givet. Men i oktober indrømmede Johnson, at han var gået “for hurtigt” frem med netto-nul og havde ladet sig “rive med”.

Steve Barclay, tidligere sundhedsminister for det konservative parti, sagde, at midlerne primært bør bruges til at hjælpe patienter og ikke til “specifikke ideologiske præferencer”.

“I en tid med hidtil usete udfordringer inden for NHS er det afgørende, at midlerne prioriteres til patientfokuseret pleje og til at mindske presset på det allerede overbelastede personale.

Derfor bør den første prioritet for de disponible midler være at indføre den nyeste teknologi for at fremskynde diagnosen og bruge det mest moderne udstyr til at forbedre både operationstid og restitutionstid, snarere end at give efter for de specifikke ideologiske præferencer hos visse NHS-ledere.”

NHS vil sandsynligvis forblive politisk trendy ved at investere i blå nummerplader og elektriske ambulancer, selvom mange i NHS er bekymrede over rækkevidden af batteridrevne køretøjer i nødsituationer.

Myndighederne forsøger at berolige de bekymrede ved at investere 3,5 millioner pund i nye ladestationer. Så alle, hvis liv er i fare, kan bare slappe af: Ambulancen kommer snart, den skal bare oplades først!

NHS-ledelsen er fortsat entusiastisk med hensyn til at redde klimaet. En talsmand for NHS sagde:

“Miljøvenlige tiltag har altid til formål at give bedre værdi for pengene og bedre pleje til patienterne.

Elektriske køretøjer reducerer emissioner, vedligeholdelsesomkostninger og brændstofomkostninger, hvilket sparer sundhedsvæsenet omkring 59 millioner pund om året, som kan reinvesteres i sundhedsvæsenets frontlinje, mens bredere energieffektiviseringstiltag i NHS-bygninger fortsætter med at reducere spild og omkostninger.”

Det er noget, du kan trøste dig med, mens du ligger der med et hjerteanfald eller knivstik og venter på, at ambulancen er færdig med at oplade.