

Den tyske bilindustri risikerer at gå i stå, hvis konflikten mellem Kina og Holland ikke løses. For første gang har den hollandske regering udøvet sin ret til at overtage et firma, der fremstiller computerchips, for at forhindre, at teknologien ender i Kina. Det pågældende firma er Nexperia, som blev overtaget af det kinesiske firma Wingtech. Holland satte derefter foden ned.
Nexperia bad Beijing om hjælp, og Kina er ikke villig til at lade sig kue. Nu bruger Kina sin magt til at straffe den tyske bilindustri. Kinesiske elbiler kan drage fordel af dette, men det er også et spil med høje indsatser.
Nyhetsmorgen bragte nyheden om, at den tyske bilindustri er offer for handelskonflikten om kontrollen med halvledere, som biler er fulde af. USA har indført et eksportforbud på de mest avancerede halvledere. Kina udøver streng kontrol, men har ingen problemer med at disciplinere et andet land.
Konflikten illustrerer, at Kina ikke er en almindelig handelspartner.