Nyt

Licensbetalerne bliver lørdag på Danmarks Radio udsat for over otte minutters reklamefilm produceret af Venstre.

Venstre vælger ny formand og næstformand i Herning, og da Danmarks Radio tropper op, ser Venstre sit snit til at udsende hele tre professionelle reklamevideoer på danskernes tv-skærme.

De tre reklamefilm er professionelt produceret, filmet og klippet, og de tre film er betalt og produceret af Venstre. Danmarks Radio har ikke haft indflydelse på indholdet af den over otte minutter veludførte filmiske propaganda.

De tre politiske reklamefilm fortæller om Venstres politikere og deres målsætninger:

– Venstres Jakob Ellemann-Jensen får udsendt en reklamefilm på 1 minut og 46 sekunder, der viser den nyudnævnte formand fra sin bedste side, mens billederne ledsages af liflig musik.

– Venstres Inger Støjberg får tildelt 1 minut og 25 sekunder af Danmarks Radios skærmtid til sin reklamefilm. Blandt andet oplever seerne en smilende Inger Støjberg, der hejser et dannebrogsflag og spadserer ud over grønne enge med et smil.

– Venstres Ellen Trane Nørby bliver den klare vinder med en reklamefilm på hele 4 minutter og 52 sekunder, der udsendes ukritisk på Danmarks Radio. Ellen Trane Nørby ses på skovtur, hvor hun plukker bær, og hun er også på gåtur ved den ikoniske Dybbøl Mølle.

ANNONSE

Totalt udsender Danmarks Radios nyhedsafdeling over otte minutters ukritisk politisk reklamefilm. Det er stærkt kritisabelt og er på kant med loven.

På Kulturministeriets hjemmeside kan man læse følgende om ‘politisk reklame’ for public service tv-stationer som Danmarks Radio:

“I fjernsyn må der ikke udsendes reklamer for … politiske partier, politiske bevægelser samt valgte medlemmer eller opstillede kandidater til politiske forsamlinger.”

Ydermere må der ikke ikke udsendes tv-udsendelser, som er sponsoreret af politiske partier.

Hvis et politisk parti som Venstre får lov at udsende egne reklamefilm på tv-skærmen, så er loven med stor sandsynlighed overtrådt.

I de tre Venstre-reklamefilm er der tale om emner, billeder og interviews, som Venstre har udvalgt og produceret uden et kritisk blik fra Danmarks Radios side.

Både licensfinansierede Danmarks Radio og det statsejede TV 2 udsender de tre reklamefilm på skærmen. Og reklamefilmene kan stadig ses på tv-stationernes egne streamingtjenester.

‘Låner’ Venstres kameraer og tv-folk

Begge statskontrollerede tv-stationer får yderligere kontroversiel ‘hjælp’ af Venstre, da man får lov at bruge tv-signalet, som Venstre producerer med partiets egne kameraer.

På dele af tv-signalet kan man endda skimte Venstres logo med et stort orange ‘V’ på skærmen.

Det kan virke som en lille ting. Men det betyder, at det er Venstres tv-folk, der filmer og som bestemmer, hvordan og hvem, der skal filmes. Både Danmarks Radio og TV 2 må overlade centrale dele af seernes oplevelse på tv-skærmen til Venstre.

Det betyder også, at Venstre kan slukke for kamera og tv-signal, hvis der skulle opstå pinligheder eller en anden situation med for eksempel partiets nyudnævnte formand på scenen. Det betyder i praksis, at man overlader ‘redigeringsretten’ til Venstre.

Hverken statsejede Danmarks Radio eller TV 2 har fået kritik fra andre medier på grund af disse meget tvivlsomme hændelser i forbindelse med tv-transmissionen fra Venstres ekstraordinære landsmøde.

Journalister og medier har det med at dække over hinandens underlødige gerninger.

 

Se også
Venstre ved du, hvor du har – på Allah og islams side

ANNONSE

Mest læst

Landsmøder har fanden skabt

Doc-TV: Den store røde flokk