

EU-Rådet har med stort flertal forkastet Europa-Kommissionens forslag om årlige EU-syn af biler, der er mere end ti år gamle.
Denne forkastelse betyder, at der er ringe risiko for, at årlige EU-syn af gamle biler i sidste ende bliver vedtaget, rapporterer Le Figaro.
Rådet for Den Europæiske Union – også kendt som EU-Rådet eller Ministerrådet – er en af Unionens vigtigste institutioner ved siden af Europa-Kommissionen og Europa-Parlamentet, og dette råd består på ethvert givet tidspunkt af medlemsstaternes ministre på de pågældende områder.
Når Rådet for Den Europæiske Union med, hvad den franske avis kalder “et meget stort flertal”, afviser Europa-Kommissionens forslag, betyder det, at det er medlemslandene, der sætter en stopper for Bruxelles.
Det var i april, at von der Leyen-Kommissionen fremlagde sit forslag om årlige tekniske syn af biler, der er mere end ti år gamle. Forbuddet mødte straks stærk modstand fra store medlemsstater som Frankrig og Tyskland.
Den franske transportminister, Philippe Tabarot, erklærede sig “resolut imod” dette forslag, som “kunne berøre millioner af franskmænd”. “Den franske bilflådes gennemsnitsalder er 11 år, så denne foranstaltning vil berøre hvert andet køretøj. Den vil primært berøre vores medborgere, der ikke har råd til en nyere bil,” argumenterede ministeren under spørgetiden i Nationalforsamlingen den 6. maj.
Ifølge oplysninger offentliggjort i Contexte og bekræftet af Le Figaro blev den årlige tekniske inspektion afvist af Rådet for Den Europæiske Union, da medlemsstaternes ambassadører (Coreper 1) vedtog den generelle tilgang den 21. november. Dette skete med “meget stort flertal”, ifølge EU-Rådet. Den 4. december forventes medlemsstaternes transportministre nu formelt at vedtage denne holdning.
Kommissionens forslag var blandt andet begrundet i trafiksikkerhed og bekæmpelse af luftforurening, men blev opfattet som et bidrag til kampagnen for at få folk til at skifte til elbiler.
Uenigheden mellem Kommissionen og Rådet om dette punkt udspiller sig på baggrund af en ny kamp om EU’s vedtagne forbud mod salg af nye biler med forbrændingsmotorer fra 2035.