I Danmark har vi ikke Pravda og Izvestia, men vi har noget, der næsten er lige så godt, nemlig DR og TV2, der ligesom medierne i det gamle Sovjetunionen er statsejede og statsdrevet. Danmarks Journalisthøjskole er en marxistisk kaserne, hvor Enhedslisten ifølge meningsmålinger er det dominerende parti blandt rekrutterne. Og så luner det jo, at vi er i godt selskab i en stor fælles mediefamilie, der mener og siger det samme. Hvordan skal resterne af det liberale-borgerlige Danmark komme ud af den røde mediefælde og skaffe sig fri og frisk luft i nyhedsformidlingen?
Les mer»Hvis vi vil overbevise Trump og brede kredse i USA, skal vi starte i deres egeninteresse, ikke i vores moralske selvretfærdighed.
NATO gør det muligt for USA at forblive global stormagt til en relativt lav pris. Med baser, havne og luftrum i Europa får amerikanerne en gigantisk platform for magtprojektion ind i Mellemøsten, Nordafrika og videre mod Asien. Europa har svigtet ved ikke at hjælpe USA i krigen mod Iran, ved at lukke for luftrummet og brugen af baser og dermed begå stor, strategisk fejl.
Les mer»Iran-krigen demonstrerer, hvor dybe modsætningerne mellem USA og Vesteuropa er blevet. Det burde have været let for de gamle supermagter at forstå USA’s og Israels primære mål: Iran kan ikke få lov til at erhverve atomvåben eller langtrækkende missiler. I stedet sidder europæerne passivt eller nægter endda adgang til amerikansk luftrum og baser. Det er […]
Les mer»EU’s migrations- og asylpagt, som blev vedtaget i 2024, bygger på principper, der i al væsentlighed svarer til dem, Budapest forsvarede i 2015: Stram grænsekontrol, muligheder for tilbageholdelse af migranter og en anerkendelse af, at fysisk omfordeling af asylansøgere ikke er obligatorisk for alle. Bruxelles har altså i praksis gjort Orbáns politik til sin egen. Men sanktionerne mod Budapest består. Hykleri af værste skuffe.
Les mer»Her til morgen har præsident Trump givet det iranske præstestyre en grum advarsel: Hvis mullaherne og deres støtter i Revolutionsgarden ikke indgår en våbenhvile, vil ”en hel civilisation dø i aften” – nærmere bestemt kl. 18 amerikansk østkysttid.
Civilisation er så meget sagt. Barbari ville være en mere passende betegnelse for det iranske styre.
Les mer»Præsident Trump har givet resterne af det iranske mullahstyre indtil tirsdag aften amerikansk tid til at indgå en våbenhvile. Hvis ikke vil han ramme Irans elektricitetsværker og broer – altså i realiteten eliminere landets muligheder for at fungere. Som så mange gange før forlyder det, at de amerikanske forhandlere gør gode fremskridt, og at en aftale måske kommer på plads, inden det amerikanske ultimatum udløber.
Les mer»I folkefællesskabet findes et etnisk element, som er dybere, mere uforanderligt og mindre tilgængeligt for politisk ingeniørkunst, end vi bryder os om at indrømme. Etnicitet og kultur er nemlig vokset så dybt sammen, at de i praksis sjældent lader sig adskille. En integrationsdebat, der konsekvent ignorerer dette, bygger på en illusion. Etnicitet er dog hverken rent biologisk eller rent kulturelt. Man vælger sin religion, sine politiske overbevisninger, sine venner. Men man vælger ikke sit folk, sine forfædre, sin slægt.
Les mer»Måske er de iranske galninge ved at løbe tør for angrebsvåben (hvilket intet foreløbigt tyder på), men så har de kraftigere våben i form af stærke vestlige allierede. Det gælder de fleste af mainstream-medierne, der glæder sig over ethvert amerikansk tilbageslag, og USA’s demokratiske parti, hvis ledere på daglig basis fremholder, at Trump ikke aner, hvad han har rodet sig ud i, og som spår, at USA’s ”ulovlige” krig er tabt.
Les mer»Når historiebøgerne engang skal skrives, vil historikerne – uanset om de elsker den frie verden eller hader den – betragte det Herrens år 2026 som lige så skelsættende som 1789, 1914, 1939 og 1991, da Sovjetunionen officielt blev opløst. 2026 blev også året, da NATO gik i opløsning. Det har været alle tiders ordning for de europæiske regeringer: USA sørgede for forsvaret, og europæerne kunne bruge deres penge på velfærdsprogrammer samtidig med, at de skældte amerikanerne huden fuld.
Les mer»Matt Goodwin er lige nu aktuel med en storsælgende bog om indvandringskritik, som han selv har udgivet i Storbritannien. Hans argumenter for at selvudgive er værd at lytte til. Goodwin påpeger, at de store forlag ikke er upartiske institutioner drevet af sandhedssøgen og litterær kvalitet. De hælder mod en venstreliberal verdensanskuelse og bekymrer sig langt mere om race, køn og seksuel diversitet end om mangfoldighed i tænkning.
En forfatter, der udfordrer den herskende konsensus om indvandring, national identitet eller multikulturalisme, kan ganske enkelt ikke forvente at blive behandlet på samme vilkår som forfattere, der bekræfter det, alle i systemet allerede mener.
Les mer»