Nyt

Først afsatte Rumæniens nationalforsamling den EU-venlige premierminister Ilie Bolojan. Det var den 5. maj. Mandag valgte halvdelen af nationalforsamlingen at blive hjemme, da der skulle stemmes om en ny premierministerkandidat – Adrian Vestea fra det centrum-højreorienterede Nationale Liberale Parti (PNL). Selvom Vestea fik 189 stemmer og kun 23 stemte imod, hjalp det ikke, når flertallet sad hjemme.

Dermed saboterede de nomineringen af Vestea.

Parlamentet har 465 pladser, og kun 212 var til stede. Det er en massiv sabotage, der afspejler magtkampen i Rumænien.

På den ene side en nationalkonservativ bevægelse, på den anden side en EU-venlig.

Det begyndte med, at Călin Georgescu blev afvist som kandidat i anden runde af præsidentvalget i 2024, til stor jubel fra EU, som antydede, at en lignende tilsidesættelse af vælgerne kunne blive aktuel, hvis tyskerne valgte AfD.

En ny præsident, Nicosur Dan, blev valgt, og han er EU-venlig. Men så fastslog højesteret, at afvisningen af Georgescu var forfatningsstridig.

Rumænien har gennemgået kraftig politisk ustabilitet de seneste år og har haft elleve premierministre siden 2015, i gennemsnit én om året.

Rumænien udgør EU’s østflanke, og EU ønsker ikke, at nationale kræfter skal vinde. EU er begyndt at blande sig i rumænsk politik og lægger ikke skjul på det.

 

Rumænien i politisk krise: Regeringen væltet – Georgescu tilbage på banen

 

Norge skal samarbejde med Rumænien mod desinformation