

Togtrafikken på Jærbanen drives af Go-Ahead, som også har overtaget ansvaret for vedligeholdelsen af togene på Jærbanen og Sørlandsbanen. Selskabet har gentagne gange anmodet om flere togsæt for at klare den eksplosive vækst i togtrafikken.
Problemerne har været så store, at Go-Ahead på et tidspunkt overvejede at stoppe al togtrafik.
Trods Go-Aheads gentagne anmodninger om at få tilføjet yderligere togsæt for at imødekomme passagervæksten, har Jernbanedirektoratet vendt tommelfingeren nedad, hvilket gentages af transport- og kommunikationsministeren i hans svar.
«I 2026 skal der efter planen leveres nye lokaltog til Østnorge. Dette vil frigive Type 72-togsæt til andre strækninger, og det er planen, at Jærbanen skal forsynes med togsæt, så snart de nye lokaltog sættes i drift,” skriver Nygård og forklarer, hvorfor det ikke er hensigtsmæssigt at flytte togsættene før det tidspunkt:
“En mulig tidligere overførsel af togsæt fra Østnorge til Jærbanen ville øge de allerede omfattende belastnings udfordringer for lokaltog Asker–Lillestrøm, og anbefales derfor ikke af Jernbanedirektoratet.”

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Foto: Ap
Norske myndigheder taler uendeligt om, hvor vigtigt det er at investere i offentlig transport af klimamæssige årsager.
Men selvom milliarderne hænger i luften, når det kommer til havvind eller elektrificeringen af Melkøya, er det tydeligvis umuligt at skaffe midler til nok togsæt til det stigende antal togpassagerer.