Kort

Hun er født i Skagen, og fik det pæredanske navn Mette. Under opvæksten i Vollsmose, konverterede hun til Islam, og blev gift med en ældre irakisk mand. I dag er hun ekstern lektor i ‘arabisk sprogfærdighed’ under navnet Saliha Marie Fetteh, og har definitivt underkastet sig ikke bare Islam, men også islamisk kultur. En kultur hvor ikke-muslimers kritik af islamiske dogmer er et racistisk overgreb, der begrænser muslimers ret til at ytre sig. Det kræver nok et længere ophold i Bagdad for at følge ræsonnementet.

Her lidt fra en kommentar af den tørklædeklædte SDU-lektor i Kristeligt Dagblad – Hadefuld debat på sociale medier begrænser muslimers ytringsfrihed.

“På trods af at Danmark og de fleste danskere bryster sig af, at vi her til lands har ubetinget ytringsfrihed, så betaler adskillige debattører ofte en høj pris for deres tilkendegivelser af synspunkter i den offentlige debat.

I løbet af de senere år er debattører med muslimsk baggrund i stigende grad blevet aktive i den offentlige debat. Men de oplever ofte, at de ikke kan give frit udtryk for, hvad de tænker og føler, uden at blive udsat for hetz og beskyldninger fra højtråbende islamkritikere om ikke at være ‘rigtige’ danskere, hvis de mener noget andet end dem. Disse debatter får muslimske debattører til ikke at føle sig som ligeværdige borgere. …

Ytringsfriheden gælder for alle, og der findes mig bekendt ingen facitliste på, hvad der er rigtigt og forkert at mene i ytringsfrihedens hellige navn, hvis man bor i Danmark. … Buerne er hårdt spændt på begge sider, og pilene flyver i rutefart mellem de to yderliggående fløje, der hovedsageligt anvender ytringsfriheden til at omtale andre mennesker negativt til fordel for deres egen dagsorden. De største ytringsfrihedsfundamentalister er således også dem, der gerne vil lukke munden på alle andre, der ikke mener og tænker som de. …

Danske statsborgere er lige for loven, og alle i dette land har juridisk ytringsfrihed, hvad enten de er muslimer, kristne, ateister eller noget helt fjerde. Dette er desværre ikke ensbetydende med, at alle borgere også har ytringsfrihed i praksis, hvilket den rådne og til tider hadefulde debatkultur på de sociale medier er et udtryk for.

ANNONSE