

Tirsdag afsluttede Volkswagen officielt bilproduktionen på sin ikoniske “Gläserne Manufaktur” i Dresden. Det er første gang i virksomhedens 88-årige historie, at en bilfabrik lukkes i hjemlandet Tyskland.
Det sidste køretøj, der rullede ud, var en rød elektrisk ID.3 GTX. Den blev signeret af alle medarbejdere og vil ikke blive solgt.
35.000 arbejdspladser går tabt
Fabrikken åbnede i 2001 og har produceret modeller som den luksuriøse Phaeton, e-Golf og senest ID.3. I alt har fabrikken produceret 165.508 biler i løbet af 24 år.
“Beslutningen om at afslutte bilproduktionen på Gläserne Manufaktur efter mere end tyve års drift var ikke let at træffe, men den var absolut nødvendig ud fra et økonomisk perspektiv,” siger Thomas Schaefer fra Volkswagens ledelse.
Fabrikken bliver til et forsknings- og udviklingscenter med fokus på chips, kunstig intelligens og robotteknologi. Det Tekniske Universitet i Dresden vil efterhånden komme til at optage omkring halvdelen af lokalerne.
Volkswagen, der står over for et kraftigt fald i salget i Kina, øget konkurrence fra kinesiske bilproducenter, en svag økonomi i Europa, store investeringer i elbiler og virkningerne af amerikanske toldafgifter, indgik for et år siden en aftale med fagforeningerne om at nedlægge 35.000 arbejdspladser i Tyskland inden 2030.
Dr. Hans Helmut Horn kalder det “deindustrialisering”:
Die #deindustrialisierung Deutschlands schreitet weiter voran. https://t.co/pFAETWmCeC pic.twitter.com/KNSu13zXen
— Dr. Hans Helmut Horn (@horn_helmut) December 16, 2025