Nyt

Efter intense forhandlinger med den største politiske gruppe i Europa-Parlamentet har Europa-Kommissionen besluttet at droppe forbuddet mod salg af nye biler med forbrændingsmotorer fra 2035.

Der blev opnået enighed torsdag aften efter et møde mellem Europa-Kommissionens formand Ursula von der Leyen og Manfred Weber, leder af Det Europæiske Folkepartis Gruppe (EPP), ifølge eksklusive oplysninger, som Bild har fået og som efterfølgende er blevet bekræftet af EU.

Detaljerne i beslutningen, som EPP-gruppen længe har krævet uden kompromis, vil blive offentliggjort næste tirsdag, ifølge den tyske avis.

Manfred Weber sagde til Bild: “For nye registreringer fra 2035 vil en reduktion på 90 procent i CO2-udledningen for bilproducenternes flådemål nu være obligatorisk i stedet for 100 procent. Der vil heller ikke være et 100 procent-mål fra 2040. Det betyder, at forbuddet mod forbrændingsmotorer er taget af bordet. Alle motorer, der i øjeblikket produceres i Tyskland, kan derfor fortsat fremstilles og sælges.”

Der var også blevet udøvet pres bag kulisserne fra store EU-medlemsstater:

Ifølge rapporter var det ikke kun Friedrich Merz’ klare holdning, der bidrog til aftalen, men også et brev skrevet af den italienske premierminister Giorgia Meloni sammen med den polske premierminister Donald Tusk.

Weber opretholder klimapolitisk facade:

“Med dette indfrier vi vores to vigtigste løfter: Vi fortsætter på vejen mod klimaneutralitet. Men vi sikrer teknologineutralitet. Dette er et vigtigt signal til hele bilindustrien. Og det sikrer titusinder af arbejdspladser i branchen.”

Bilindustrien ser denne justering som kun begyndelsen:

I et interview med Bild kalder BMW’s CEO Oliver Zipse det et “stærkt signal” og et første skridt på vejen “mod en bæredygtig CO2-regulering i EU, der anerkender markedsrealiteterne og sikrer beskæftigelse og konkurrenceevne”.

Forbrændingsmotorens fortsatte levetid er et stort symbolsk tilbageslag for EU’s “grønne” dagsorden og en stor sensation, selvom det ikke er uventet.