

Den tidligere Stellantis-direktør Carlos Tavares mener, at kineserne vil overtage flere og flere nødlidende europæiske bilfabrikker i løbet af de næste 10-15 år. Det skriver Finansavisen.
Kineserne trodser EU’s told og æder sig hurtigt ind på de europæiske elbilmarkeder. Og det, vi ser nu, er kun begyndelsen, advarer Tavares i et interview med Financial Times.
“Der er mange gode vinduer, der åbner sig for kineserne. Den dag en vestlig bilproducent kommer i alvorlige problemer med demonstrationer i gaderne og fabrikker, der er i fare for at lukke, vil en kinesisk producent komme og sige: »Vi tager over og bevarer arbejdspladserne«, og de vil blive set som redningsmænd,” advarer han.
Indtil udgangen af 2024 var Carlos Tavares administrerende direktør for Stellantis Group, som er ansvarlig for produktionen af kendte bilmærker som Opel, Peugeot, Citroen, Chrysler og Fiat. Stellantis blev etableret efter en fusion mellem Fiat Chrysler Automobiles og den franske PSA Group.
Portugisiske Tavares advarede i 2022 om, at Europa-Kommissionens strategi om at udfase den klassiske forbrændingsmotor til fordel for elbiler er et politisk valg, der indebærer en stor risiko, både miljømæssigt og socialt.
Som chef for Peugeot- og Jeep-producenten Stellantis gik Tavares selv med til at købe 20 procent af aktierne i kinesiske Leapmotor for at hjælpe virksomheden med at komme ind på de internationale markeder. Den 67-årige forsvarer nu beslutningen over for Financial Times, men erkender, at Leapmotor havde sin egen dagsorden for partnerskabet.
“Årsagen er enkel; de vil opsluge os en dag. Flere kinesiske virksomheder har kontaktet mig for at lede eller rådgive dem,” siger han.
Finansavisen skriver, at Tavares trådte tilbage i december sidste år efter hårdt pres fra flere sider på grund af massive omkostningsbesparelser.
Han tegner et dystert billede for de europæiske bilproducenter, som nu skal forholde sig til strenge emissionsregler, handelskrige og skiftende politikker for elektrificering.
Han forudser, at kineserne vil øge deres tilstedeværelse i Europa i løbet af de næste 10-15 år i jagten på opkøbskandidater ved at opbygge ejerandele eller opkøbe fabrikker, der er ved at blive lukket.
Avisen nævner Renaults partnerskab med Geely om forbrændingsmotorer og Nissans antydninger af, at den kinesiske partner Dongfeng måske vil begynde at producere biler på fabrikken i Sunderland i England.
»EU vil utvivlsomt ophæve forbuddet mod forbrændingsmotorer i 2035, og deres dumme beslutninger har låst industrien fast,« siger han og bemærker, at europæiske bilproducenter nu presser hårdt på for at sælge hybridbiler efter 2035.
“Hvem holder EU ansvarlig for de 100 mia. euro i investeringer, der ikke vil blive brugt? Ingen,” hævder Carlos Tavares.