Kopierede/fra hoften

I lyset af den standende handelskrig mellem USA og Kina er det interessant at undersøge, hvordan det går med den kinesiske økonomi. Ifølge den kinesiske online-avis, The Epoch Times (23. maj), er svaret: Ikke godt!
Faktisk er den kinesiske økonomi i en dyb krise, som har ført til protester fra titusinder af arbejdere, der enten ikke har modtaget deres fulde løn eller ikke er blevet betalt i mange måneder.
Krisen har ramt bredt og omfatter bl.a. sektorer som bilproduktionen, byggeriet, ejendomsmarkedet, minedriften, medicinalindustrien og tekstilfremstillingen.
Nogle arbejdere hævder, at deres arbejdsgivere bare lukkede fabrikkerne og forsvandt.
I tidsrummet 1. april til 21. maj har bloggen Yesterday publiceret videoer, der dokumenterer over 60 protester og strejker, som omfatter 21 provinser og kommuner. Urolighederne har også ramt kinesiske virksomheder og byggeprojekter i Indonesien.
Som eksempel på Kinas økonomiske vanskeligheder nævner The Epoch Times bilproducenten Neta, der solgte 152.000 biler i 2022, men på grund af sin lavpris-strategi led tab på 18,3 milliarder yuan i perioden 2021-2023. I 2024 solgte Neta 64.500 biler. I januar 2025 var salget skrumpet ind til blot 200.
En lærer i Jinan i Shandong-provinsen fortæller, at ikke-fastansatte lærere ved vedkommendes skole ikke har fået løn i fire eller fem måneder, fordi de lokale myndigheder ikke har penge til at betale dem.
Flere udenlandske iagttagere siger, at Kina befinder sig i en økonomisk recession, der allerede satte ind før den amerikansk-kinesiske handelskrig. Enkelte Kina-iagttagere spår, at den kommunistiske stormagt står over for et økonomisk sammenbrud.
Nogle kommentatorer, bl.a. danske, har fremsat det synspunkt, at der nok skal komme en amerikansk-kinesisk handelsaftale, men at det bliver på kinesiske betingelser. Det kommer nok ikke til at ske, for et kriseramt Kina har ikke mange kort at spille med.