Nyt

I de seneste dage har Dansk Folkepartis Mette Thiesen modtaget voldsom kritik for at sætte fokus på sikkerheden, når kvinder kører i taxa med indvandrere bag rattet.

Selv transportminister Thomas Danielsen fra Venstre har afvist Mette Thiesens opråb.

Kvinder kan trygt tage en taxa hjem fra julefrokosten uanset, hvem chaufføren er, siger transportministeren.

Men en artikel fra taxabranchens fagblad ‘Taxi Danmark’ fra august 2015 fortæller en anden historie.

Her bliver der sat fokus på netop problemerne med indvandrere, der arbejder som taxachauffører. Det handler om en grænseoverskridende kultur i Københavnsområdet, der ofte rammer kvindelige passagerer.

I fagbladet ‘Taxi Danmark’ bliver en kvindelig kilde interviewet. Hun har flere ubehagelige oplevelser med indvandrerchauffører.

“De ubehagelige oplevelser med taxi i København har været med chauffører med anden etnisk baggrund. En dag satte jeg mig ind i en taxi uden først at kigge chaufføren an og ret hurtigt fik jeg en række spørgsmål af meget privat karakter. Chaufføren ville blandt andet vide, om jeg havde en kæreste,” fortæller Lone Bertelsen og understreger:

“Det er meget ubehageligt, og jeg bliver meget bange.”

Den kvindelige taxakunde understreger, at hun ikke er racist. Men hendes beskrivelse af de mange indvandrere bag rattet i de københavnske taxaer er rystende:

“Taxichauffører i København af anden etnisk baggrund går ikke af vejen for at sidde i bilen og fløjte efter damer på gaden. De har en anden mentalitet og er ofte grænseoverskridende i deres opførsel,” udtaler Lone Bertelsen.

Mange vil sikkert affeje den kvindelige passager som et enkeltstående tilfælde. Men i artiklen fra ‘Taxi Danmark’ genkender sekretariatschef i Region Hovedstadens Taxinævn, Frida Gísladóttir, problematikken med de grænseoverskridende chauffører med anden etnisk baggrund end dansk.

ANNONSE

Ledelsen i Taxinævnet fortæller, at de får klager fra taxakunder om eksempelvis blufærdighedskrænkelser. Det fører i nogle tilfælde til inddragelse af chaufførernes tilladelse til at køre taxa.

”Vi får klagesager fra bestillingskontorerne, politiet og fra kunder. Det er dog svært for os at tage aktion på en enkelt klage, hvis der ikke er vidner, men kommer der flere klager på samme fører, er det oplagt at starte en sag om tilbagekalde af en taxiførers førerkort,” udtaler Frida Gísladóttir og fortsætter:

“Nævnet har tilbagekaldt førerkort i grove sager. Og der har været sager, der er blevet afgjort i retten, hvor førere har mistet deres erhvervskørekort som følge af blufærdighedskrænkelser,” lyder det fra Region Hovedstadens Taxinævn.

Og i Taxinævnet er man ikke i tvivl om, hvordan indvandrerne skal opføre sig, når de arbejder som taxachauffører:

”Man skal som taxifører være meget tilbageholdende og afholde sig fra at kommentere på kundernes udseende og ej heller spørge om kundernes kæresteforhold,” siger Frida Gísladóttir.

Sekretariatschef i Region Hovedstadens Taxinævn understreger alvoren i uønsket seksuel opmærksomhed i de københavnske hyrevogne.

Frida Gísladóttir mener, at det er en overskridelse af normen om god skik i branchen at beføle en kunde, kysse en kunde eller acceptere en seksuel modydelse som betaling.

Tilbage står spørgsmålet. Skylder Danmarks nuværende transportminister, Thomas Danielsen, en undskyldning og forklaring?

Havde Mette Thiesen alligevel ret?

Problemet med krænkende og grænseoverskridende indvandrerchauffører blev allerede flittigt debatteret i taxabranchen i sommeren 2015.

Hvorfor har danske journalister ikke henvendt sig til Region Hovedstadens Taxinævn? Her genkender man jo den problematik, som Mette Thiesen sætter fokus på!

ANNONSE

Mest læst

Donald Trump er manden

Bidens store bagslag