Kopierede/fra hoften

Islamisk Stat henretter en mand, Raqqa, 2016; Foto: Syriahr

Jeg blev anbefalet at høre DR-podcasten ‘Muhammed og Julie’, og sjældent har jeg hørt en så lalleglad tilgang til islamisk terror. 19-årige Julie (hvis først kæreste hed ‘Salah’) bliver forelsket i ‘Mohammed’ fra Sierra Leone, der fængsles for ni røverier, kommer ud, og sigtes i lignende sag. Julies far betaler advokaten for svigersønnen, og da han løslades, er han blevet praktiserende muslim. Radikaliseret af fængselsimamen. Julie går fra ‘Muhammed’ (der hedder Osman Sesay), og han rejser til Syrien for at lave nødhjælpsarbejde for ‘Viomis’, og pludselig en dag hører hun, at han er blevet dræbt under et droneangreb i Raqqa, i selskab med mere kendte Islamisk Stat-terrorister.

“Den unge Julie fra Nordsjælland forelsker sig i Mohammed, der stammer fra Sierra Leone. Det bliver startskuddet til en dramatisk kærlighedshistorie med store følelser, uventede drejninger og konstante udfordringer af deres kærlighed. … Mohammed og Julie vil for nogen være en fortælling om terrorisme og radikalisering, mens den for andre vil handle om uretfærdighed og rummelighed – men mest af alt er det en historie om kærlighed.” (foromtale)

Dokumentaren er lavet af Sigurd Hartkorn Plaetner, der tilbage i 2015 anmeldte Søren Espersen for at opfordre til terror. Han er søn af tidligere DR-vært Vibeke Hartkorn, og lillesøster til Siris Hartkorn, en venstreradikal fra Århus, der i dag driver virksomhed i Yemen med hendes mand Nabil Al-Sharafi.

Et citat fra femte afsnit.

‘Julie’: … Han bror siger til mig… ‘Julie, husk altid, at holde fast i hvem han var. Du må aldrig tro på at han var en anden, end den vi husker ham for at være’. Og det har jeg bare husket lige siden, og det har været vigtigt for mig at holde fast i, at han var lige præcis som han var, helt fantastisk. … Det kan godt være, at det er måske naivt af mig, at tænke, men det har været vigtigt for mig at holde fast i at han tog derned med et godt formål. Selvfølgelig har det jo sat nogle tanker igang, om hvad der var sket, og hvad han har gjort, men det ville alligevel ikke ændre mit billede af ham, og jeg havde ikke lyst til at nogen skulle ændre det billede af ham.

“Før han kom i fængsel, levede han fuldstændig som andre unge, danske mænd. Det var slut, da han kom ud. Fængselsimamen har angivelig studeret islam i Saudi-Arabien og går derfor ind for en ortodoks form for islam. Det prægede også Osman Sesay. Han begyndte at komme i forskellige moskéer på Nørrebro i København.” (Ekstra Bladet, 11. marts 2017: Fra Snapstinget til martyrdøden i Syrien: Sådan var dansk koks hemmelige liv

 

ANNONSE