Kopierede/fra hoften

En lille detalje, men meget sigende for ‘De Brune Pandaer’ og St. Pauli er logoet ‘Der Totenkopf’ (Dødningehovedet). Et symbol for den berømte/berygtede pirat Klaus Størtebeker, lederen af piratbanden Fetaljebrødrene, der opstod i 1391, da Mecklenborg, Rostock og Wismar åbnede deres havne for ‘hver den, som af egen vilje vil skade Danmarks rige’. Det er også navnet på SS-styrken der vogtede KZ-lejrene. Venstresiden synes det er sjov at lege sig med nazi-symboler. Det er et tegn på magt at de kan gøre det ustraffet.

Radio4 har intet at tilbyde det borgerlige Danmark. Da jeg tændte for radioen ved middagstid kom jeg ind i ‘Den næste generation’ med Jens Philip Yazdani, der tordnede imod karakterkrav til gymnasiet. Sidst i udsendelsen kunne man høre skoleforsker Laila Colding Lagermann forklare, at det i praksis var en form for ‘institutionaliseret racisme’. Det kan man så spekulere lidt over…

Et par timer senere kom jeg ind i Tysklandsmagasinet Genau, og har var blandt andet et indslag med Johan Lorentzen, formand for ‘De Brune Pandaer’, FC St. Paulis danske fanklub. Hverken studieværten Thomas Schumann eller gæsten Lykke Friis satte ord på St. Paulis venstreradikale udgangspunkt, og Johan Lorentzen smed om sig med eufemismer.

ANNONSE

“Vi var en gruppe venner, som tilfældigt tog til Hamborg og så en fodboldkamp med St. Pauli”, lød det, og de blev så ‘forelskede’ i klubben, at de besluttede sig for at oprette en dansk fanklub, så de nemmere kunne få billetter til hjemmekampene. De var vilde med ’stemningen’, og det at det var en klub der ‘tog politisk stilling’: “Det tror jeg bare vi faldt for.” Det var tilbage i 2007, da Antifascistisk Aktion netop havde udvidet med Redox.

En sød lille historie til mainstream, men sandheden er lidt anderledes. Det er 10 år siden jeg første gang stødte på navnet Johan Lorentzen – ejeren af en bil som ‘Projekt Antifa’ brugte til overvågning af DNSB-hovedkvarteret i Greve. På daværende tidspunkt var han aktiv i Enhedslisten på Nørrebro. Året efter bevilligede Enhedslisten-København økonomisk støtte til Antifascistisk Aktion, og svarede positivt på en ansøgning fra Redox. Johan Lorentzen undlod ifølge referatet at stemme, formentligt på grund af habilitetsproblemer.

Johan Lorentzen sidder stadig i Enhedslisten-Københavns bestyrelse, som repræsentant for lokalafdelingen Ydre Nørrebro. På Facebook får han personlige kommentarer fra flere kendinge, herunder Rosa Lund (der delte privatadresse med Redox’ Tue Jakobsen) og Andreas (Bjerring) Tobiassen. Sidstnævnte var den fodboldglade fredericianer, der unde den store retssag mod Redox blev dømt for politisk motiveret hærværk, og for at være i besiddelse af hacket materiale.

‘De Brune Pandaer’ kan blandt andet følges på instagram, hvor de behændigt anonymiserer medlemmerne. Her flyder det med kommunistisk symbolik og støtte til militante organisationer. Et af de egenproducerede klistermærker bærer eksempelvis teksten ‘Antifa Hooligans’. Bag maskerne er folk som Brian Skov Nielsen, tidligere gadekriger, der forlod Odense Byråd i 2018 for en lederstilling i Socialstyrelsen. Partiet var Enhedslisten, hvis nogen skulle være i tvivl.

En lille detalje, men meget sigende for ‘De Brune Pandaer’ og St. Pauli er logoet ‘Der Totenkopf’ (Dødningehovedet). Et symbol for den berømte/berygtede pirat Klaus Størtebeker, lederen af piratbanden Fetaljebrødrene, der opstod i 1391, da Mecklenborg, Rostock og Wismar åbnede deres havne for ‘hver den, som af egen vilje vil skade Danmarks rige’.

“Kald os bare fodbold-romantikere! Og St. Pauli eksisterer i en virkelighed, hvor der skal penge i kassen for at kunne spille med i den næstbedste tyske række. Vi er på ingen måder blinde for den tydelige dobbeltmoral, når klubben på den ene side kommunikerer i stærke venstreorienterede paroler mod racisme og kapitalisme og samtidig i klubbens fanshop sælger alt fra badeænder til hotpants og shampoo med klubbens ikoniske dødningehoved-logo, ’Der Totenkopf’. Et logo, som oprindeligt var et uofficielt symbol blandt klubbens venstreorienterede fans, men som senere blevet opkøbt af klubben og altså i dag pryder klubbens officielle merchandise.”(Bulibold.dk, 2018)

ANNONSE

Mest læst

Hvem skal nu betale?