Kommentar

Vil du høre en integrationshistorie, hvor frygten for et tæskehold, islam og kvindekontrol er blandet sammen med Dansk Melodi Grand Prix?

Konfettien daler, og de kulørte projektører stråler, da musikerne i bandet ‘A Friend In London’ lader sig tiljuble. De fire musikalske ungersvende har vundet den folkekære sangkonkurrence på DR. Bag trommerne i den succesfulde kvartet sidder Esben Svane. Den håbefulde musiker får kickstartet sin karriere, og han repræsenterer i 2011 sammen med de tre andre medlemmer af A Friend In London sit fædreland ved Det Internationale Melodi Grand Prix i Tyskland.

Den lyshårede unge mand har på dette tidspunkt ingen anelse om, at han et par år efter tvangskonverterer til islam. Trommeslageren Esben Svane bliver muslim. Og det er nogle af de værste islamister i Danmark, der forestår Esben Svanes religiøse transformation ind i sharialovens verden. Esben Svane ender med at knæfalde Allah i en kontroversiel moské, hvor man hylder en tyrkisk diktator samt stening af kvinder. Alt sammen fordi den 33-årige mand møder en muslimsk indvandrerkvinde.

Dette er historien om en muslimsk familie, der står bag regulær asylsvindel, da de rejser til Velfærdsdanmark. Og i Danmark ender irakerne med at kræve, at en ung dansk mand tvangskonverterer til islam. En uhyggelig historie om religiøs dominans.

ANNONSE

Et år efter grand prix-sejren i 2011 er stjernestøvet fordampet en smule for Esben Svane og hans bandkollegaer. Men de fire unge musikstjerner bliver hyldet for deres femteplads ved grand prixet i Düsseldorf og får året efter en invitation til DR’s grand prix-show. Her møder Esben Svane den irakiske indvandrer Ihan Haydar, der er født i den irakiske hovedstad Bagdad.

Den muslimske kvinde er kommet til Danmark ni år tidligere – ved hjælp af et såkaldt ‘asyltrick’. Svindelnummeret går ud, at udlændinge i den tredje verden sender et familiemedlem i forvejen og råber det magiske ord ‘familiesammenføring’. Så bøjer de danske udlændingemyndigheder sig ærbødigt og åbner grænsebommen for migranter fra Mellemøsten og Afrika. Her taler vi om ressourcestærke migranter, der søger velstand og sociale ydelser i de vestlige samfund.

Omkring årtusindskiftet forlader Ihan Haydars far sin fundamentalistiske familie i Irak. Den kun syvårige Ihan Haydar, hendes to brøde og mor siger farvel til familiens patriark, der sætter kurs mod velfærdssamfundet Norge. Det er tiden før 11. september-angrebet i New York. Irak er endnu ikke blandet ind i krigskonflikten med det internationale samfund. Alligevel efterlader Ihan Haydars far sine børn og hustru for at søge efter velfærdsguld i Vesten.

Planen er, at den muslimske familiefar skal skaffe de resterende klanmedlemmer til Skandinavien. Der er tale om et soleklart svindelnummer, hvor asylsystemets regler bøjes til ukendelighed. Turen går gennem Tyrkiet – et yndet turistmål for mange danskere – og ender ikke som planlagt i Norge. Asylrejsen stopper i Danmark, hvor den irakiske familiefar opdager, at børnepenge, gratis uddannelse og integrationsydelse flyder som en honningflod af velfærdsgaver. Her slår den irakiske mand sig ned.

Den irakiske migrant venter tålmodigt i tre år. I mellemtiden danner Venstres statsminister, Anders Fogh Rasmussen, regering i 2001. Regeringen er bakket op af Dansk Folkepartis fremgang og mange nye mandater. Højredrejningen i dansk politik er kun en facade.

I 2003 lykkes det for Ihan Haydars far at skaffe de muslimske familiemedlemmer til Danmark. Den mandlige asylansøger kræver at få gennemført en familiesammenføring. Nu giver den mellemøstlige asylplan pote. Den 10-årige Ihan Haydar løber i armene på sin far, da de forenes i Københavns Lufthavn. Moren og de to irakiske brødre følger lige efter.

Der er tale om en utilpasset muslimsk familie, der bosætter sig i det danske velfærdssamfund. Familien lever efter et strengt islamisk æreskodeks, der håndhæves af de mandlige familiemedlemmer.

“Jeg kunne blive rasende over, at drengene måtte så meget, som vi piger ikke måtte. Det gav ingen mening,” fortæller Ihan Haydar om sin opvækst, hvor kvinder holdes i et jerngreb af de mandlige familiemedlemmer.

Selvom Ihan Haydar nu befinder sig i Danmark, fortæller hun gerne om den lykkelige barndom i Irak. Den irakiske familie er altså ikke flygtet på grund af Vestens bomber, som tit er en standardundskyldning i de muslimske parallelsamfund.

I Danmark udøver Ihan Haydars storebror en streng social kontrol mod hende. Ihan Haydar er begyndt at blive for ‘dansk’, og hun bliver betragtet som en trussel mod den arabiske selvforståelse. Det handler om at beskytte den muslimske families ære.

En irakisk familie rejser tusindvis af kilometer til det kristne Danmark, hvor de sekulære værdier råder. Her bosætter de sig i et rækkehus i byen Gelsted på Sydsjælland. Men mentalt forlader den muslimske familie aldrig Mellemøstens dominanskultur. Her tæller kun Allahs lovord.

Ihan Haydar har ikke forladt teenageårene, da hun møder Esben Svane. De bliver forelsket, og nu begynder en lang periode med frygt, skam og hemmeligheder.

“Jeg levede et dobbeltliv. Jeg løj for mine forældre og hadede det. Det er hårdt at måtte lyve for nogen, som man elsker så meget,” siger Ihan Haydar.

Den muslimske migrantfamilie tolererer ikke, at Ihan Haydar har et forhold til en lyshåret dansker som Esben Svane. Her spiller hendes arabiske storebror en særlig hadsk rolle. Danskerne får her endnu et indblik i, hvorfor muslimer er så svære at integrere i et vestligt land. Muslimer tolererer kun andre muslimer.

I halvandet år må Esben Svane og Ihan Haydar skjule deres kærlighed. Den muslimske familie er på sporet af datterens vestlige udskejelser.

“Vi måtte ikke blive set nogen steder på gaden…Hendes forældre ringede bogstavelig talt hver halve time til hende,” fortæller Esben Svane og fortsætter:

“De spurgte Ihan, hvor hun var, hvem hun var sammen med, og hvornår hun kom hjem. Så vi skulle lyve hele tiden. Hver eneste gang, vi var sammen.”

Parret lever i et multikulturelt spind af løgne. Til sidst indser Esben Svane, at der kun er én udvej, hvis han vil beholde sin irakiske kæreste. Den lyshårede danske grand prix-vinder må tvangskonvertere til islam – og blive Allahs slave.

Esben Svane og Ihan Haydar opsøger den kontroversielle moské ‘Dansk Islamisk Center’, der ligger i en baggård i indvandrerbydelen Nørrebro. Her får Esben Svane rådgivning om, hvordan han bliver muslim og kan indgå i et muslimsk ægteskab med den irakiske kvinde.

Moskéen drives af en gruppe kontroversielle islamister. En af hovedkræfterne er den narkodømte imam, Abdul Wahid Pedersen, der ved flere lejligheder har udtalt sig om sharialoven og stening af kvinder.

“Den grusomme straf (stening af kvinder, red,) er blevet forordnet af Allah selv og er derfor ikke til diskussion,” erklærer Abdul Wahid Pedersen.

Abdul Wahid Pedersens partnere er den tyrkiske imam Fatih Alev, der støtter sit hjemlands diktator, Recep Tayyip Erdoğan. Den pakistanske hadprædikant, Naveed Baig, er også en del af Dansk Islamisk Center. Naveed Baig har tidligere fremsat drabstrusler fra prædikestolen i en moské i københavnerbydelen Valby. Den pakistanske imam har desuden været et ledende medlem af islamistorganisationen Minhaj-ul-Quran, der vil etablere en islamisk stat.

De islamiske terninger er kastet, og Esben Svane beslutter at gå den muslimske familie i møde for kærlighedens skyld. Han tvangskonverterer til islam.

“Jeg havde fået hjælp af de sympatiske folk i Dansk Islamisk Center på Nørrebro for at blive muslim. De hjalp desuden også til, at jeg fik spurgt om Ihans hånd på den rigtige måde,” fortæller Esben Svane.

Selvom hadprædikanterne fra Nørrebro hjælper til, bliver den irakiske familie rasende, da de opdager Ihan Haydars forhold til en vantro dansker. Den shariatro storebror er ude af sig selv og overbeviser asylfamilien om, at lillesøsteren må vælge mellem familien og den vantro grand prix-vinder.

Ihan Haydar og Esben Svane må flygte og gå under jorden. Det dansk-irakiske par søger beskyttelse hos Esben Svanes forældre i Jylland. Ihan Haydar frygter, at storebroren har samlet et religiøst tæskehold, der vil afstraffe det unge par.

“Jeg kendte ham (storebroren, red.) ikke længere. Anede ikke, hvem han var blevet til, og hvad han var i stand til at gøre. Og jeg var bange på Esbens vegne,” siger Ihan Haydar, når hun beskriver den muslimske voldskultur.

De religiøse trusler fyger om ørerne på Ihan Haydar, når telefonen ringer. Tiden beskrives som ‘helvedesugerne’ og er fyldt med gråd og ængstelse.

Pludselig bliver grand prix-stjernen Esben Svane og den muslimske kæreste inviteret hjem i rækkehuset hos den irakiske asylfamilie. Her fortæller det muslimske familieoverhoved, at parret skal blive shariaviet af en imam, hvis de vil leve sammen. Her tæller kun koranens lovord, og den danske integrationsproces ligger i ruiner.

Nu skal der handles hurtigt. Parret kontakter islamisterne hos Dansk Islamisk Center-moskéen. Kun to dage senere bliver parret islamisk viet i baggården på Nørrebro.

“Kampen var slut. Nu kunne vi endelig være sammen,” fortæller Ihan Haydar.Men hendes hadske storebror mistede hun. Måske for altid.

“Vi har ikke snakket eller set hinanden siden. Er han hos mine forældre, når jeg kommer hjem, så går han.” siger Ihan Haydar.

Den arabiske storebror lever nu frit i Danmark, hvor han kan sprede sin dominanskultur. Den muslimske mand har det åbenlyst svært med, at unge kvinder vælger deres egen partner.

Grand prix-vinderen Esben Svane fik sin muslimske brud, men måtte konvertere til islam. Det hele skete i en kulisse af familietrusler og negativ social kontrol.

Prisen for at åbne grænserne for muslimske migranter har været ubærlig høj for den danske befolkning.

Ihan Haydar er aktuel med selvbiografien Pigen med trommestikkerne.

 

ANNONSE