Kopierede/fra hoften

 

Susanne Wiesinger. Stillbillede: Addendum / YouTube.

I et interview med Addendum, en østrigsk tænketank som driver undersøgende journalistik, fortæller Susanne Wiesinger, som i 25 år har arbejdet som lærer i Wien, åbenhjertigt om problemerne i skolen som skyldes multikultur, i særdeleshed islam.

Wiesinger lægger et næsten utroligt mod for dagen i interviewet, som kan ses i en videoreportage Addendum har offentliggjort. Halvdelen af elevene i den østrigske hovedstad har udenlandsk baggrund, og det er fremfor alt de muslimske elever som skaber problemer.

«Det bliver ganske enkelt for meget», sier Wiesinger. I en klasse på 25 elever skal man integrere 21 af dem i samfundet – sprogligt og kulturelt. «Det kan ingen klare», fastslår hun. «Hvad skal vi integrere dem ind i?» Afstanden mellem deres verden og vores verden er simpelthen for stor, og vores verden trækker sig tilbage. Åbenlyst for dem som har øjne i hovedet, men strengt forbudt at sige.

ANNONSE

Den erfarne lærer, som i ti år har arbejdet i en grundskole med 300 elever, fortæller at undervisning i musik og dans bliver afvist af religiøse grunde. I samtale med forældrene mærker hun, at det som er vigtigst for dem, ikke er undervisningen, men islam. «For mange af mine elever står sharia utvivlsomt højest. Det vigtigste er at være en god muslim.» Det er ikke sundt for samfundet, siger hun.

Den 53 år gamle Wiesinger, som er medlem af en socialdemokratisk fagorganisation for lærere, fortæller, at hun er blevet advaret mod at snakke med journalister. Anklager om at man går FPÖs ærinde, sidder løst. Skolemyndighederne i Wien er desuden af den opfattelse, at det ikke tjener noget formål, at den enkelte lærer snakker med medierne. Selv en irakisk far som er fortvivlet, lader sig kun interviewe anonymt. Han mener at islamundervisningen i skolen modvirker integrationen af hans egen datter.

I Addendums reportage får Wiesinger støtte af Christian Klar, som er rektor ved Franz-Jonas-Europaschule. Der breder sig en «konservativ, racistisk islamforståelse», konstaterer han, og siger, der er kamp mellem kulturerne i klassen. Han ønsker blandt andet et forbud mod hovedslør i skolen.

I vort eget land tropper statsministeren glad og fro op og kaster glans over islamisters arrangementer, hvor kønsadskillesen og slørene råder, og myndighederne går til krig mod enhver som forsøger at begrænse brug af islamistbeklædningenstande i samfundet. Hvor vanskeligt er det egentlig at lære af andres fejl?

Addendum – Kronen Zeitung – Die Welt

Område med vedhæftede filer

Se eksempel af YouTube-video Islamische Einflüsse an Schulen: Lehrerin bricht Schweigen

Islamische Einflüsse an Schulen: Lehrerin bricht Schweigen

 

 

Køb Hege Storhaugs bog her!

ANNONSE