Kopierede/fra hoften

Bønnekald hører ikke hjemme i Danmark, hvor man ikke skal være i tvivl om, hvorvidt man er havnet i en forstad til Islamabad, siger Danmarks udlænding- og integrationsminister Morten Bødskov, der ønsker at forbyde eller i det mindste begrænse offentlige bønnerop i landet.

Bødskov ønsker nu på ny at undersøge, hvordan dette kan gøres juridisk, melder Politiken.

Undersøgelsen har været lagt på is, siden der blev udskrevet parlamentsvalg.

»Mit standpunkt er klart: Der skal ikke lyde bønnekald over de danske hustage«, siger Morten Bødskov i en skriftlig kommentar til Ritzau.

De danske socialdemokrater har længe beskæftiget sig med problemstillingen:

Morten Bødskov er nu den tredje socialdemokratiske udlændingeminister, der iværksætter en undersøgelse af lovgivning mod bønnekald.

Første gang var i 2020, da Mattias Tesfaye (S) iværksatte undersøgelsen i den socialdemokratiske enpartiregering.

Undersøgelsen nåede ikke at blive afsluttet, før SVM-regeringen tiltrådte, og i december sidste år genoptog Rasmus Stoklund så undersøgelsen. Men endnu et parlamentsvalg kom i vejen.

For Bødskov handler dette også om at beskytte Danmark mod en allerede påtrængende islamisering.

Nogle siger, at bønnekaldet ikke er noget større problem i Danmark, men Bødskovs forgænger, Rasmus Stoklund, mener, at man skal være på forkant.

»Jeg har ikke noget behov for, at vi pludselig får en moské, der begynder at kalde til bøn over et byområde et eller andet sted i Danmark, og at vi først da begynder at tage stilling til, hvordan vi skal håndtere det. Jeg vil gerne vide allerede nu, hvilket juridisk grundlag vi står på,» sagde Stoklund i december.

 


Køb Ruud Koopmans’ bog!