Nyt

Overgangen til Ethanol-holdig Benzin, især 95-E10, volder store problemer og bekymringer for ejere af veteranbiler, motorcykler, både, snescootere, og ejere af alt fra små motorer … til store plæneklippere, og små motorsave. Nu tager organisationen Amcar affære, og kræver handling, og svar, fra Drivkraft Norge, på vegne af alle dem der har motor som hobby. Drivkraft Norge er brancheforeningen for virksomheder, der sælger flydende brændstof og energi.

Uden at forstå konsekvenserne, er klima-hysteriske politikere gået med til at blande sprit i benzinen for at gøre vejret i fremtiden bedre. Det medfører en væsentlig forringelse af kvaliteten af benzin, da ethanol-benzin skiller ud, hvis den bliver stående stille i tanken (også i overraskende kort tid). Ligesom ethanolen kan ødelægge tætninger, pakninger og membraner, hvis de ikke er specielt designet til ethanol. Næsten alle motorer med karburatorer, samt ældre indsprøjtningsmotorer, er uegnede til denne nye type “politiker” benzin, som er blevet introduceret uden konsekvensberegninger, eller sikkerhedskontrol.

Spørgsmålet om adgang til ethanolfri 98 oktan benzin (E0), er blevet en brændende bekymring, for ejere af veteranbiler og små motorer, og på trods af gentagne forsøg fra AMCAR, at få klare svar fra Drivkraft Norge og kæderne der driver tankstationerne, har svaret været utilfredsstillende eller fraværende, ifølge Amcar. Usikkerheden over adgangen til det rigtige brændstof i fremtiden, er stor.

ANNONSE

AMCAR mener, at Drivkraft Norge og deres medlemmer har meget at svare for

Hvad gøres egentlig for at sikre ethanolfri benzin til millioner af motorer ? Alt tyder på, at svaret er “ingenting”. De peger på, at der sælges ethanolfri benzin 98-E0 på flere tankstationer, men problemet er, at der bliver stadig færre af dem, og der bliver ikke gjort noget for at sikre adgangen. Det hævdes, at kommercielle vilkår skal styre, “og så længe der er et marked for dette produkt, vil det blive solgt”. Det lyder mere som en kontrolleret afvikling, for hvis ingen længere vil sælge et produkt, så nytter det ikke noget at bede om det. Derfor spørger Amcar:

•Hvilke foranstaltninger træffes, for at sikre ethanolfri 98 oktan til dem, der har køretøjer, både, eller elværktøj, der ikke kan bruge ethanolholdig benzin?
• Er der engagement for at gennemføre lovændringer, der sikrer motor ejerne adgang til ethanolfri 98 oktan i fremtiden?
•Kan det garanteres, at ældre køretøjer og fartøjer, som er afhængige af 98 oktan E0, vil have adgang til det i fremtiden?

Indtil videre, ser svarene ud til at være rene aflednings-manøvrer fra PR-spindoktorer. Angsten blandt bil- og motor ejere, over adgang til dårligt brændstof, er reel og fortjener fuld opmærksomhed. (Det samme gælder i øvrigt for flybrændstoffet 100LL til stempelmotorer) En nylig undersøgelse blandt Amcars 30.000 medlemmer viser, at over 25 procent oplever nedsat adgang til det rigtige brændstof, som den største trussel. Det gælder dog meget mere end at bevare en hobby. Vi taler her om millioner af motorer og maskiner, samt en kulturarv for fremtidige generationer.

Forpligtelse til lovændringer: Et kritisk næste skridt

Amcar efterlyser en stærkere indsats for at blive involveret i lovændrings-processer, der kan sikre motor ejerne  adgang til ethanolfri 98 oktan i fremtiden. AMCAR ønsker en klar strategi, der omfatter arbejdet med at fjerne blandingskravene, at foreslå, at undtage 98 oktan benzin fra omsætningskravet, og endelig arbejde for en lov om kvalitetssikring af brændstof.

På sin hjemmeside siger AMCAR, at de står fast i sin beslutning om at arbejde utrætteligt for en løsning, der ikke kun imødekommer nutidens behov, men også sikrer en bæredygtig fremtid for motorerne.

Diesel kan ikke blandes med ethanol, da alkohol er det modsatte af olie, og ødelægger smøreeffekten, så køretøjer med diesel motorer har ikke denne bekymring. Målet er derfor, at erstatte fossil diesel med biodiesel, men indtil videre har alle forsøg vist, hvor skør denne plan er, og derfor er der kun lidt politisk vilje.

I stedet har politikerne angrebet benzin-kvaliteten, i et system, der i stigende grad, tilfredsstiller politikernes planøkonomi, frem for markedets og borgernes behov.

 

ANNONSE

Mest læst