Kopierede/fra hoften

Vanessa Nakate på Twitter, 25. januar 2020

Forleden kritiserede Caroline Wozniackis far Dansk Tennis Union, fordi hans datter ikke var en del af en collage på unionens Instagram. Det viste sig senere, at hun faktisk var på den originale collage, men at Instagrams kvadratiske format lige akkurat havde skåret hende væk. En tilfældighed så at sige.

Her en lignende historie, som jeg så i en af gratisaviserne. Her er det dog et større problem, for Vanessa Nakate er fra Uganda, og så er det pludselig et spørgsmål om racisme. Det ultimative kort, der umuliggør en rationel tilgang. Nyhedsbureaet AP fortryder sin billedredigering, og foregiver med overskriften at de vitterligt tror Vanessa Nakate har en pointe. En ypperligt eksempel på ‘racekortet’, her citeret fra DR.dk – Ugandisk klimaaktivist blev klippet ud af foto: ‘Nu forstår jeg, hvad racisme betyder’.

“Sammen med andre unge klimaaktivister deltog 23-årige Vanessa Nakate fra Uganda i det netop afsluttede topmøde World Economic Forum i Davos i Schweiz.

Da hun ville læse en artikel om dagene i den schweiziske bjergby, blev Vanessa Nakate chokeret. På billedet i toppen af nyhedsbureauet AP’s artikel er hun nemlig væk. Hun stod ellers der ved siden af Luisa Neubauer, Greta Thunberg, Isabelle Axelsson og Loukina Tille, da fotografen var forbi, men på billedet, som blev bragt i flere store medier, er Vanessa Nakate som den eneste klippet ud. …

I en følelsesladet video, som klimaaktivisten har delt, og som er blevet set knap 400.000 gange, deler hun sine frustrationer.

– Jeg har set, hvor meget folk bliver påvirket af klimakrisen i mit land og i Afrika. Hvem skal tale for alle de mennesker? Hvem skal hjælpe dem og få deres budskab ud? For første gang i mit liv forstår jeg, hvad racisme betyder, siger Vanessa Nakate og fortsætter:

– Vi fortjener ikke det her. Afrika er den mindste udleder af CO2, men vi er dem, der bliver mest berørt af klimakrisen.”

“Fotografen forsøgte at få et billede ud under en hurtig og stram deadline og beskar billedet udelukkende af kompositoriske årsager, fordi han syntes, at bygningen i baggrunden var distraherende.” (David Ake, Nyhedsbureauet AP)

 

ANNONSE