Kunstbilde


Théodore Chassériau (1819-1856)
Olje på lerret, 180 × 135 cm, Louvre, Paris

Fransk titel: Les Deux Sœurs

Théodore Chassériau (1819-1856) ble født på Santo Domingo i Vestindia. På morssiden kom hans familie fra det som nå er Haiti, med et innslag av afrikanske aner. I desember 1820 flyttet familien til Paris, der den unge Théodore snart viste en kunstnerisk begavelse. I 1830 ble han antatt som elev ved Jean-Auguste-Dominique Ingres’ (1780-1867) atelier, og ble der inntil Ingres i 1834 ble leder for det franske akademi i Roma. Deretter kom Chassériau under innflytelse av Ferdinand Victor Eugène Delacroix (1798-1863), på mange måter Ingres’ rake motsetning. Ingres var en klassisist i tradisjonen etter Jacques-Louis David (1748-1825), mens Delacroix var en fullblods romantiker ( i og for seg et eksempel på Friedrich Wilhelm Nietzsches idéer om det apollinske kontra det dionysiske). Ingres ble i alle fall uhyre skuffet over sin favoritt-elevs brudd med den klassisistiske tradisjon.

Kunstnerens to søstre Adèle (til venstre) var 33, og Aline (til høyre) 21 da de sto modeller for sin 23 år gamle bror. En samtidig kritiker, Louis Peisse, skrev:

M. Chassériau a voulu, peut-être inutilement, entreprendre une chose difficile, faire un tableau avec deux figures de femmes, à la fois de même longueur, de la même hauteur, à la fois dans des robes de même couleur et du même tissu, avec le même châle, posées de la même manière, et soutenir par une sorte de jeu de hasard sans l’aide de tout artifice de la lumière ou de l’effet, par la seule autorité de style, de forme, et de caractère. A-t-il réussi de manière adéquate? Je ne le crois pas. Néanmoins, il a exécuté le tour de force avec une résolution et une compétence qui méritait de l’emporter

Herr Chassériau ville, kanskje unyttig, å gjennomføre noe vanskelig, å gjøre et maleri med to kvinneskikkelser, begge i helfigur, av samme høyde, i kjoler av samme farge og stoff, med det samme slags sjal, i samme positur, og gjennomføre dette hasard-spillet uten å ty til kunstige lyssettinger eller effekter, bare ved hjelp av den autoritet som ligger i stil, form og karakter. Klarte han å gjennomføre det? Jeg tror ikke det. Men ikke desto mindre har han gjennomført dette betydelige verk (tour de force) med en besluttsomhet og en kompetanse som fortjente å lykkes (egen oversettelse).

Nesten samtidig fransk musikk, Un bal, annen sats av Hector Berlioz’ (1803-1869) Symphonie Fantastique (1830)

ANNONSE

Læs også

Læs også