

Under et ministermøde i Luxembourg, den 25. oktober, nægtede Grækenland at underskrive EU’s fælles holdning forud for FN’s klimakonference COP30, der finder sted i Brasilien i november i år. Årsagen er uenighed om en international aftale om “grøn” skibsfart.
Blandt andet kræver de græske myndigheder, at formuleringer, der henviser til Den Internationale Søfartsorganisations (IMO) udkast til nul-emissionsregler for skibsfart, fjernes.
Ulmende skepsis omkring EU’s klimastrategi
For Grækenland, som er en af verdens førende skibsfarts nationer, handler det om realisme: Restriktioner, der i praksis vil øge omkostningerne for rederier, kan resultere i, at maritime aktiviteter flyttes ud af Grækenland og EU. Ifølge miljøminister Thodoros Skylakakis, ville en forpligtelse til nul-emissioner true over 200.000 græske job.
IMO’s forsøg på at udarbejde sektor specifikke regler for nul-emissioner blev reelt sat på pause, da USA modsatte sig dele af rammerne.
Uenigheden fremhæver en ulmende skepsis over for EU’s klima strategi. Det faktum, at en aftale, som USA har afvist, fortsat skaber gnidninger i EU, kan tyde på, at det for EU handler mere om politisk positionering end realpolitik.
At fremme “netto nul”-regler for en global sektor, før teknologien er moden, og infrastrukturen er på plads, kan pålægge nationer med en stor maritim profil urimelige byrder. Dette gælder også for Norge – som fortsat er blandt verdens førende skibsfarts nationer.