Nyt

Mindre end tre uger før klimatopmødet (COP30) i Brasilien har EU’s miljøministre endnu en gang udsat beslutningerne om målene for reduktion af drivhusgasemissionerne i 2035 og 2040, hvor Unionen forventes at offentliggøre sine “klimamål”.

EU vil fortsætte drøftelserne om målene i tiden op til klimatopmødet i Belém, der begynder den 10. november, rapporterer Euronews.

Bruxelles presser på for at få fastsat nye mål inden klimatopmødet.

Europa-Kommissionen har foreslået et bindende mål om en reduktion af emissionerne på 90 % inden 2040 i henhold til EU’s klimalov, som sætter EU på kurs mod klimaneutralitet inden 2050. Dette blev drøftet af miljøministrene på et rådsmøde tirsdag.

Klimamålet for 2040 vil påvirke EU’s nationale klimahandlingsplaner (målet for 2035) i henhold til Parisaftalen, som forventes at blive præsenteret på COP30. Dette mål ses som en bro fra kortsigtede foranstaltninger til det langsigtede mål om netto-nuludledning i 2050.

Unionen overvejer at fastsætte lavere mål end tidligere planlagt:

EU’s ledere har tidligere ikke været i stand til at nå til enighed om målet for 2035 forud for FN’s rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC) i september og har i stedet foreslået at reducere CO2-emissionerne med mellem 66,25 % og 72,5 % i forhold til 1990-niveauet.

Der forventes dog ikke at blive truffet nogen beslutning om sagen på EU-Rådets møde på torsdag.

Tiden rinder derfor ud for EU’s “klimamål”, men der er stadig håb om, at der kan nås en aftale i sidste øjeblik inden Brasilien:

Der afholdes et ekstraordinært møde mellem miljøministrene den 4. november, hvor der forventes at blive fremlagt et formelt forslag om begge mål.

Bruxelles møder imidlertid modstand fra flere medlemsstater, herunder de største:

Frankrig, Tyskland, Ungarn, Italien og Slovakiet er blandt dem, der modsætter sig klimamålet for 2040. De kræver et lavere mål og større fleksibilitet for at sikre, at deres industrier forbliver konkurrencedygtige i overgangen til nul-emissionsteknologi.

På EU-plan har ingen regeringer dog endnu åbent udfordret hele konceptet om at stræbe efter “nul-emissioner”.