Nyt

Over tusinde køretøjer – heriblandt politibiler og en ambulance med en akut syg patient – ​​sad fast i det kaos, der har stået på på E22 i Skåne siden onsdag morgen. Redningstjenesten, bjærgningselskaber og bæltebiler fra Forsvaret deltog i løbet af natten og formiddagen i evakueringen af ​​bilister, og torsdag skiftede de fra at redde biler til at redde liv.

– “Nu skider vi i bilerne. Nu handler det primært om at tage sig af alle mennesker. Så kan vi løse den anden del”, siger Dan Svensson, driftsleder i Räddningtjänsten Syd, til Aftonbladet.

Alle bilister, hvoraf nogle sad fast i deres biler i 20 timer, siges nu at være blevet evakueret, og kun lastbilchauffører er tilbage i køretøjerne. Omkring hundrede af de evakuerede samledes onsdag aften i idrætsanlægget Lågehallarna i Hörby, som blev åbnet for at tilbyde varme sovepladser til dem, der ikke nåede hjem.

Lastbiler med sommerdæk bag kaoset

Trafikaoset skyldtes ifølge Janne Nyström ved Assistancekåren i Kristianstad, at udenlandske lastbiler med sommerdæk ikke kunne komme op bakkerne. Der opstod hurtigt køer både på E22 og på forbindelsesveje, og det kraftige snefald var medvirkende til, at anslået tusinde køretøjer sad fast i kulden.

ANNONSE

– “Det hele startede med, at lastbilerne ikke kom op bakkerne, hjulene spandt og de blev stående fast”, fortæller Nyström til Document.

Ifølge svensk vintervejs-lov skal også udenlandske lastbiler have vinterdæk på alle hjul,- men de regler gælder kun for køretøjer, der vejer mere end 3,5 tons.  Fra bjergningsselskaberne, der har været på stedet, ved man at mange har kørt med sommerdæk i snestormen.

– “Der er udenlandske lastbiler, der ikke har vinterdæk. De kommer med sommerdæk på trækbilerne, og de får ikke greb i bakkerne, men bliver stående. Mindst et hundrede eller deromkring. I begge retninger”, siger Janne Nyström.

“Ikke sjovt for elbilejere”

Ifølge Henrik Arnslätt hos Rädningstjänsten Syd er de, der færdes i elbiler, særligt hårdt ramt. Kulden gør, at batteriet hurtigt kan aflades, hvis du står stille, og så er der ingen varme i bilen. En elbil kan ikke flyttes, når batteriet er tomt, men skal så køres til en ladestation.

– “Det er ikke fedt for elbilejere. Vi kan ikke gøre noget for dem, det er ikke som at give et kickstart til en almindelig bil. Vi kan eventuelt flytte elbilerne i nødstilfælde ved hjælp af en booster, så kan man i det mindste sætte dem i neutral”, siger Janne Nyström.

Hundredvis af efterladte biler blokerer stadig E22. I løbet af torsdag formiddag oplyste Redningstjenesten, at vejen ville være ryddet til frokosttid, men den information blev trukket tilbage, og der er på nuværende tidspunkt ingen nye oplysninger om, hvornår E22 kan åbnes for trafik.

ANNONSE

Mest læst

Donald Trump er manden

Bidens store bagslag