Nyt

Lørdag aften måtte bugseringen af det brændende ro-ro-skib Fremantle Highway udsættes på grund af vindforholdene, der blæste giftig røg over bugseringsbåden. Nye oplysninger viser, at lasten bestod af 3783 nye biler, herunder 498 elbiler, hvilket forklarer vanskelighederne med at slukke branden.

På grund af den nuværende sydvestvind er det ikke muligt at bugserer skibet for øjeblikket. Røgudviklingen fra branden og den nuværende vindretning forårsager, at røgen trækker over bugseringsbåden under hele bugseringsoperationen af skibet. Så hvis bjærgningsselskabet begynder bugseringen nu, er dette ikke uden risiko, og sikkerheden og helbredet for besætningen kommer altid først. Vinden vil fortsætte med at blæse fra sydvest de næste dage. Bugseringen af Fremantle Highway til den nye midlertidige placering kan derfor stadig tage flere dage, før den fortsætter. (Rijkswaterstaat)

https://twitter.com/Rijkswaterstaat/status/1685376818491064320?s=20

Nye oplysninger

Fremantle Highway forlod Bremerhaven tirsdag eftermiddag den 25. juli med Port Said som næste havn. Onsdag nat, uden for den nederlandske ø Ameland, brød en voldsom brand ud. Hele besætningen på 23 måtte springe i havet. En sømand omkom, og flere af de overlevende fik brudskader.

Onsdag morgen blev det rapporteret, at branden var startet i en elbil.

El-bil startet katastrofebrann på ro-ro skip med 3000 biler

Dette er endnu ikke endeligt bekræftet, men efter flere dages frem og tilbage er det nu blevet kendt, at skibet var på vej til Singapore med 3783 nye biler, herunder 498 elbiler, langt flere end hvad der oprindeligt blev rapporteret.

ANNONSE

Elbiler en fare for skibsfarten

Elbiler udgør en fare til søs, det er det ikke kun norske Kystruten Havila der har opdaget. Ifølge Deutsche Welle arbejder den Internationale Maritime Organisation (IMO) nu på at opdatere reglerne for transport af elbiler til søs.

Deutsche Welle bringer også tal fra forsikringsselskabet Allianz, der viser, at der blev rapporteret om 209 skibsbrande i 2022, en stigning på 17 procent fra 2021. 13 af disse brande opstod på ro-ro-skibe (bils-skibe), og selvom det ikke er kendt, hvor mange af disse brande der involverede elbiler, rettes søgelyset nu mod batterierne.

Lithium-ion-batterierne, der er installeret i disse køretøjer, er ekstremt vanskelige at slukke, når de begynder at brænde. Branden kan ikke slukkes med vand eller ved iltmangel, da dette har en risiko for eksplosion. Ikke kun det, termiske processer kan også føre til, at brande spontant tænder igen. Brændende batterier skal slukkes med specielle stoffer, der ofte ikke leveres på skibe som Fremantle Highway. (Deutsche Welle)

Deutsche Welle fortsætter:

Det fremgår af de forholdsregler, der er taget på kommercielle flyrejser, at dette [lithium-batterier, oversætters note] kan være et alvorligt problem. Passagerer på fly har ikke lov til at tjekke bærbare computere ind i kufferterne, men skal tage deres computere med ind i kabinen som håndbagage. Hvis en enhed bliver varm eller begynder at ryge, får passagerer besked om at varsle besætningen med det samme, hvilket nu er udtrykkeligt nævnt før hver start. Der er strenge regler for luftfragt også. Kun visse typer batterier kan transporteres på fly, og kun under strenge forhold med hensyn til emballage, for eksempel. (Deutsche Welle)

Faren for en miljøkatastrofe er heller ikke afværget. Ifølge oplysninger fra det tyske miljøbeskyttelsesdepartement var der 1600 tons tung olie og 200 tons maritim diesel ombord på Fremantle Highway. Dertil kommer, hvad der måtte være i brændstoftankene på de fossildrevne biler.

Q&A: Brand ombord på skibet Fremantle Highway (Deutsche Welle)

Liveblog (Nederlandske kystvagt)

Læs også:

Brannen på «Fremantle Highway» truer med å bli en enda større økologisk katastrofe

Forlatt bilskip lastet med luksusbiler brenner utenfor Portugal

 

ANNONSE

Mest læst

Donald Trump er manden

Bidens store bagslag