Tavle

Elbiler er udstyret med et startbatteri med mindre kapacitet end i benzin- og dieselbiler, bekræfter rådgiver i NAF, Norges Automobil-Forbund, Jan Harry Svendsen.

– Derfor er de særligt udsatte i den kolde periode, vi nu går ind i. Det giver problemer for mange, siger han til VG.

Årsagen til et fladt startbatteri i elbiler er stort set den samme for elbiler som for konventionelle biler.

– Hvis du kører meget, tømmes batteriet, og så står du der en morgen og kan ikke starte bilen, siger Svendsen og tilføjer:

– En vedligeholdelses-oplader eller batteri-oplader er noget alle bilejere bør have, uanset om bilen kører på el eller brændstof. De er ikke så dyre og nemme at bruge. Regelmæssig vedligeholdelses-opladning hele efteråret og vinteren sikrer, at bilbatteriet er i god stand, når du har mest brug for det.

Elbusser takler ikke kulden – tas ut av trafikk

Viking-redningstjenesten rykkede ud til 55.000 elektriske køretøjer i 2023 (ud af i alt 215.000 redningsopgaver, inklusive busser og lastbiler).

For hele 2023 var, pr. fredagen ​​i juledagene, diagnosen “fladt batteri” årsagen til omkring 6.900 assistanser til elbiler. Til sammenligning var der for samme periode, omkring 30.000 assistancer til flade batterier til køretøjer med brændstof-motor.

– Vi ruster op til den kolde tid, så alle er ved pumperne, siger Svein Setrom, ansvarlig for stationsnettet i Viking.

Moderne elbiler har også et ekstra problem, forklarer han.

– Mange elbiler er sådan konstrueret, at når nøglen til elbilen er i nærheden, er der meget i bilen, der starter op. Der er mange sådanne små “forbrugere”, der forbruger noget af energien i batteriet.

 

ANNONSE

Mest læst

Donald Trump er manden

Bidens store bagslag