Nyt

Moskeen i Stockholm. Dato: Holger Ellgaard / Wikimedia Commons.

Organisationer tilknyttet Det Muslimske Broderskab i Sverige har i skyggen af ​​Coronakrisen indledt samarbejde med civilsamfundsorganisationer, der betjener det svenske forsvar.

Sådan skrev den svenske forfatter, debattør og tidligere efterretningsofficer Johan Westerholm i en artikel på sit eget websted lørdag.

F.eks. nævner Westerholm et samarbejde i kriseberedskabsuddannelse mellem Försvarsutbildarna, en organisation med omfattende aktiviteter, herunder rekruttering og træning til forsvaret og tre andre organisationer: Den svenske Arbejderbevægelses studenterforening ABF, den svenske kirke og det såkaldte Ibn Rushd Studieförbund.

Den sidstnævnte organisation er central for det Muslimske Broderskabs netværk i Sverige. Westerholm forklarer grundigt Ibn Rushd-føderationens mange roller i sin nye bog “Det Muslimske Broderskab: islamisme i Sverige”, som Document inden længe vil udgive på norsk.

I artiklen lørdag skitserer han kort:

”Study Association Ibn Rushd” er en af ​​det Muslimske Broderskabs netværksorganisationer i Sverige. Gennem personlige relationer og aktiviteter, såsom den nu nedlagte ”Muslimske Familiedage”, er der direkte forbindelser med den islamistiske netværksorganisation. Hovedsagelig gennem båndene mellem Ibn Rushd, Sveriges Unge muslimer og FIFS, De Forenede Islamiske Foreninger i Sverige, som er forbindelsen til blandt andet den egyptiske organisation af det Muslimske Broderskab og broderskabets ideologiske leder Yussuf al Qaradawi.

Det Muslimske Broderskabs samarbejde med kirken i Sverige går langt tilbage i tiden, skriver Westerholm i en artikel den 19. marts.

Den svenske kirkes konference den 27.-30. Januar, “Én verden, én ​​Familie”, illustrerer et samarbejde med det globale Muslimske Broderskabs netværksorganisationer. To ud af tre klart islamistiske eller salafistiske organisationer var repræsenteret. Organisationerne der deltog inkluderede Islamic Relief, Muslim Aid og den London-baserede moske Al Manaar. Muslim Aid var repræsenteret ved den tidligere boligminister Mehmet Kaplan. I ”Swedish Islamic Relief” har en anden af konferencedeltagerne fungeret som næstformand, Omar Mustafa. Senest kommer Omar Mustafa fra at have været forbundschef for Studieforbundet for Studenterforeningen Ibn Rushd og tidligere været formand for Den Islamiske Forening i Sverige, IFiS.

Men i Al Manaar-moskeen var “Jihadi John” og andre IS-bøller kommet. Har den svenske kirke den mindste idé om, hvilken slags mennesker de blander sig med?

Fænomenet manifesteres også gennem interreligiøs dialog, et uvæsen, som vi har set mellem Islam og den kristne kirke i Norge – i begge lande med velsignelse fra toppen af ​​det åndelige hierarki.

ANNONSE

Kontakten har givet absurde udslag: Under en mindetjeneste for terrorofrene i Stockholm i 2017 hjalp en imam fra Stockholm-moskeen, som ikke skjuler moskeens forbindelse til det Muslimske Broderskab, som Westerholm fastslår, har en ideologi, der minder om fascismen.

Talrige andre eksempler kan findes i Westerholms bog, der gør det muligt med skræmmende klarhed at konstatere, hvor dybt Det Muslimske Broderskab har infiltreret det svenske samfund. Alt er sket med stor dygtighed, bemærker Westerholm:

The Muslim Brotherhoods netværksorganisationer er kendetegnet ved store kommunikative evner. En færdighed, som de delvist har tilegnet sig gennem samarbejde med mediehuset al Jazeera, men i Sverige også gennem deres egen træning.

Problemer af denne art forfølger os længe efter, at corona-pandemien en dag er en overstået tilstand. De Det Muslimske Broderskab er målbevidste og tålmodige, de lader sig ikke knække af tilbageslag, og de er dygtige til at identificere de svageste led i de systemer, de vil angribe.

ANNONSE