Kommentar

Planen, der skal forvandle det indvendige af Notre Dame i Paris til et kitschet interiør, er blevet godkendt af kulturarvseksperter trods stærke protester fra fagfolk. Først brændte kirken, eller blev brændt ned, nu er den udsat for hærværk under genopbygningen. Det er et dobbeltmord på symbolet for fransk historie og tradition.

100 fagfolk offentliggjorde for nylig et skrift, der med stærke ord advarede mod planen.

Kulturarvseksperter har givet grønt lys til et kontroversielt redesign af det indre af Notre-Dame, inklusive mulig gadekunst og stemningsbelysning, på trods af kritikernes klager gav de politisk korrekte eksperter penge til “hærværk” af det gotiske mesterværk.

French I denne uge angreb 100 franske historikere og intellektuelle ‘kitsch’- planen for at give interiøret i den brandramte katedral en moderne makeover, eksklusivt afsløret af The Telegraph som “kitsch”.  exclusively revealed by The Telegraph  

Selv manden, som Emmanuel Macron har udpeget til at lede indsamlingen til genopbygningen, tv-journalisten, Stéphane Bern, har taget afstand fra planerne.

Stéphane Bern, en berømt tv-vært, som den franske præsident satte til opgaven at skaffe midler til at redde galliske kulturarvsskatte, sluttede sig til højprofilerede kunstnere og akademikere der underskrev en underskriftsindsamling, der advarede om, at de kontroversielle planer ville “alvorligt kompromittere genopstandelsen” af katedralen. “‘immersive’ cultural projects where very often the inane vies with the kitsch”

Planen er at omdanne dele af kirken til et oplevelsescenter. Kirken er opdelt i sektioner, hvor der undervises i forskellige sprog som mandarin og arabisk. Den sidste del er helliget klima og miljø. Sådan bliver Notre Dame spændt for det politisk korrekte. En kirke for fremtiden, derfor må fortiden vige.

ANNONSE

Kommissionen godkendte forslag om at skabe temakapeller på en “opdagelsessti”, med vægt på Afrika og Asien, mens citater fra Bibelen vil blive projiceret på kapelvægge på forskellige sprog, herunder mandarin og arabisk. Det sidste kapel på ”stien” vil få en stærk miljømæssig vægt.

Skriftestole vil blive erstattet med moderne vægmalerier og nye lyd- og lyseffekter for at skabe “følelsesmæssige rum”.

Moderne kunst bør indgå sammen med gammel. Fader Gilles Drouin siger, at dette er blevet gjort til enhver tid og henviser til det guldkreditkort, som kardinal Lustiger modtog i kirken i 1994.

Vil du danne dig et indtryk af, hvordan moderne kunst ændrer kirkerummet, kan du besøge domkirken i Hamar. Der har Håkon Gullvåg fået næsten alle væggene til disposition for sine billeder. De “skjuler”, at det er et helligt rum. Det er nærmest en privatisering af kirken, eller ekspropriation. Noget lignende ser ud til at være planen for Notre Dame.

Planerne har dog vakt raseri i nogle kredse.

Som reaktion på afgørelsen sagde en højtplaceret Notre-Dame-kritiker til The Telegraph: “I Frankrig er det, der kaldes modernisering, ensbetydende med hærværk.”

Opråbet i Le Figaro med titlen “Notre-Dame de Paris: Hvad ilden sparede, ønsker bispedømmet at ødelægge” udtrykte rædsel over planerne, som der stod i opråbet mindede om så mange “rummelige” kulturelle projekter, hvor meget ofte de åndsforladte konkurrencer med kitsch ”og risikerede” at forfalske indretningen og det liturgiske rum totalt ”.  “‘immersive’ cultural projects where very often the inane vies with the kitsch”

Den franske revolution beskadigede kirken, og den blev ærbødigt restaureret af Viollet-le-Duc, der forsøgte at genskabe middelalderlig spiritualitet.

Nu er der nye toner. En af dem, der bakker op om planerne, er den tidligere leder af Louvre, Henri Loyrette. Hen er klart politisk i sine synspunkter: Modernitet og økumenik hører sammen, mens de, der vil bevare, er nostalgiske. Så forstår man også, at kirken ikke længere vil bevare, men forandre sig i den nye tids ånd.

Henri Loyrette, fortidskurator og tidligere leder af Louvre museum sagde: “Man kan ikke forestille sig en rekonstruktion af Notre-Dame uden en ”aggiornamento”, en opdatering. Spørgsmålet er ikke, ’skal der være samtidskunst?’, men derimod ’hvad er en kirke i dag?’.

“En strengt præcis genopbygning er en kapitulation,” sagde han til Le Monde, som sagde, at en hård kamp var i gang i den franske katolske kirke mellem “dem der tror på modernitet og økumenisme og vogterne af en nostalgisk konservatisme.”

Disse planer ville næppe have set dagens lys uden præsidentens godkendelse. Hvordan vil vælgerne reagere? Der er valg til april.

Notre-Dame restoration slammed by critics as politically correct ‘vandalism’ gets green light

 

Oversættelse Karsten Søberg

ANNONSE