Kopierede/fra hoften

Skulle der stadig være enkelte, der hævder at EM-regnbuerne ikke er politiske, så anbefaler jeg at høre senioranalytiker Stanis Elsborg i en nyligt udgivet EM-podcast. En mand der blandt andet har rådgivet landstræner Kasper Hjulmand. Han fortæller, at autoritære lande såsom Rusland og Aserbajdsjan bruger værtsrollen politisk, helt på samme måde som EM-sponsorater fra statslige virksomheder i Rusland, Kina og Qatar, også er et forsøg på at påvirke det politiske spil. LGBT-dagsordenen var en form for politisk modsvar fra (det liberale) Europa.

Stanis Elsborg forklarer i løbet af samtalen, at hvor de her lande ‘udnytter sporten politisk’, så har regnbuerne omvendt en samlende karakter. Også politisk, men godartet, så at sige. Tyskerne dummede sig ved at nævne Ungarn, men der er mange muligheder for at vise regnebuefarverne, og hermed fremme LGBT-agendaen.

Stanis Elsborg, senioranalytiker: I virkeligheden er der mange ting der går under radaren, når vi snakker sammenblanding af sport og politik. … Vi vidste at der var nogle værtsnationer som ville bruge sporten politisk. Specielt Rusland, specielt Aserbadsjan, og så viste vi også at de sponsorer som tegner hele biksen i øjeblikket, de stammer fra lande som adskiller sig meget markant fra det værdisæt som Europa egentlig står på, eller burde stå på. … viser også de stridigheder, der kan være, også her i Europa.

Peter Brüchmann, sportsjournalist: Når man på Danmarks Radio kan se et samarbejde med Qatar Airways og Alipay eksempelvis.

Stanis Elsborg: Det er problematisk, fordi noget af de her sponsorer er til for, de er faktisk blevet en del af Qatars sportslige strategi. De er ikke bare et privat selskab, som investerer i sportens verden. Det er et statsejet flyselskab, og det har en nøglerolle i Qatars sportslige strategi. … Det formål de her: 1. Man kan købe sig til magt, når du er storsponsorer med milliardinvesteringer i de her foretagender, så har du også noget at skulle have sagt. Det andet er, at de jo bliver placeret på nogle af de mest attraktive sponsorpladser overhovedet… Det er en del af en langsigtet strategi for Qatar. Qatar poster mange penge i andre kultursektorer, for at fremme den qatarske kultur. Sporten er en lille brik i det. … en interessant sektor Saudi-Arabien, Kina og Rusland.

[…]

Stanis Elsborg: … Man har jo haft chancen for at lave noget med regnbuefarver, men jeg vil da gå så langt, som til at sige, at tager de trøjen på så ville det være et ret så stærkt signal. Også selvom det så kun skulle blive otte sekunder, so det blev sidst. Det der jo er vigtigt i forhold til det, det er at man prøver at sikre sig ved ikke at lave en bommert, som tyskerne gjorde, ved at borgmesteren sagde, at det var et direkte modsvar på en politisk lovgivning i Ungarn. For så vil vi ikke få lov af UEFA.

Peter Brüchmann: Bare man ikke kobler det direkte på noget politisk i et land, i det tilfælde her Ungarn.

ANNONSE