

Libanon og Israel har med amerikansk mægling indgået første del af en fredsaftale mellem de to lande. Den libanesiske hær skal afvæbne Hizbollah, og Israel vil blot følge op og gøre sin del, når det sker. Hvis det lykkes, betyder det enden på Hizbollahs rolle som ikke-statslig magtfaktor i Libanon. Iran vil miste sit vigtigste trumfkort.
Israels forsvarsminister Israel Katz udtalte lørdag, at den USA-støttede rammeaftale mellem Israel og Libanon »udgør et strategisk slag mod den iranske akse«.
»Det vigtige princip, der er fastlagt i aftalen, er, at der ikke vil ske nogen omplacering af israelske styrker i Sydlibanon, og ingen tilbagetrækning, så længe terrororganisationen Hizbollah ikke er afvæbnet i hele Libanon, og sikkerheden for indbyggerne i nord er garanteret,» sagde Katz i en erklæring. «Dette er den grundlæggende betingelse, som premierminister Benjamin Netanyahu og jeg lovede at opretholde, og vi overholder den.»
«Aftalen uddeler også et strategisk slag mod den iranske akse. Iran forsøgte at tvinge en israelsk tilbagetrækning fra Libanon igennem ved hjælp af trusler og pres mod USA – og mislykkedes,« fortsatte Katz.
»I stedet er der indgået en rammeaftale underskrevet af USA, Israel og Libanon, som pålægger afvæbning af Hizbollah i hele Libanon og gør det klart, at Libanons fremtid ikke længere vil blive dikteret af Iran og Hizbollah,« tilføjede han.
Katz sagde også: »Skulle Iran forsøge at angribe Israel for at forhindre gennemførelsen af aftalen, vil vi slå tilbage med stor kraft og demonstrere de eksisterende magtforskelle mellem os«, og at han og Netanyahu »har givet IDF ordre om at forberede sig på et længere ophold i sikkerhedszonen og gøre sig klar til at beskytte IDF-soldater og fjerne trusler mod samfundene i nord.«
Libanon har nu valgt side. De vil ikke længere være en marionet for Hizbollah og Iran. For første gang har de løsrevet sig fra Hizbollahs greb.
Udenrigsminister Marco Rubio udtalte fredag, at Hizbollah, »Irans farligste stedfortræder, gentagne gange har trukket Libanon ind i ødelæggende krige mod regeringens og befolkningens vilje, senest i marts i år«, efter at operationen »Epic Fury« blev iværksat.
»De har opbygget en omfattende militær infrastruktur i Libanon, affyret titusindvis af raketter og droner mod israelske byer og spillet en nøglerolle i ødelæggelserne i Syrien,« sagde Rubio om terrorgruppen. »Hizbollah planlægger også angreb mod amerikanere, støtter narkotikahandelsnetværk, der fremmer volden på vores halvkugle og i USA, og truer direkte amerikanske borgere og interesser over hele verden.«
Rubio tilføjede, at »regeringerne i Israel og Libanon traf en modig beslutning om at blive enige om en rammeaftale, der skaber en realistisk vej ud af den endeløse konflikt«, og at »denne aftale etablerer en klar og struktureret proces for at genoprette Libanons suverænitet, afvæbne Hizbollah og afmontere dens terrorinfrastruktur samt gøre det muligt for Israel at vende tilbage til sine grænser, så snart truslen mod landets borgere er fjernet.«
Hizbollah reagerer kraftigt.
Hizbollah-lederen Naim Qassem kritiserede lørdag det USA-støttede rammeaftalen for fred og sikkerhed mellem Israel og Libanon og kaldte aftalen en kapitulation over for Israel, ifølge en rapport fra Reuters.
Qassem udsendte en erklæring, hvor han beskrev aftalen som »ugyldig« og kritiserede de bestemmelser, der knytter Israels tilbagetrækning fra Sydlibanon til afvæbningen af Hizbollah, og hævdede, at den støtter Israels militære tilstedeværelse og overskrider »alle røde linjer«, rapporterede Reuters.
»Vi forlod ikke slagmarken under de sværeste omstændigheder, og vi vil ikke forlade den,« skal Qassem have tilføjet.