

En ny rapport fra Greenpeace International viser, at luftforureningen i Amazonas har nået niveauer, der overstiger dem, der findes i større byer som London og Beijing.
Rapporten, “Toxic Skies: How Agribusiness is Choking the Amazon” (Giftige himmel: Hvordan landbruget kvæler Amazonas), viser, at 50 millioner indbyggere i Amazonas er udsat for højere niveauer af giftige partikler (PM2,5) end i storbyer som São Paulo, Beijing og London.
Bolsonaros arv “vil tage tid at vende”
I Porto Velho og Lábrea overskred PM2,5-niveauerne WHO’s 24-timers grænseværdier med mere end tyve gange i 2024.
Forureningen stammer fra skovbrande i forbindelse med landbruget, oftest for at udvide græsningsarealer til kvæg og sojaproduktion. Brande frigiver partikler, der er skadelige for lungerne og hjertet. Der var færre brande i 2025, men selv da overskred forureningen WHO’s grænseværdier. Ifølge rapporten producerer Amazonas mere CO2, end den absorberer.
PM2,5 står for “Particulate Matter 2,5” – luftbårne støvpartikler med en diameter på 2,5 mikrometer eller mindre, hvilket er cirka 30 gange mindre end bredden af et menneskehår. De består af en blanding af støv, sod, aske, kemikalier og mikroskopiske dråber.
Lula lover, at Brasilien vil opnå nul skovrydning i Amazonas inden 2030. Han vil “gøre alt, hvad der kræves” for at beskytte Amazonas som verdens klimaresource, men i praksis har han lempet restriktionerne, svækket miljøtilsynet og givet friere tøjler til olieudvinding og landbrug. Han indrømmer, at luftforurening er et problem, men skyder skylden på, at det “tager tid at vende” Bolsonaros arv. Han ønsker også, at de rige lande åbner deres pengekister:
“Men de rige lande må gøre deres del. Det er dem, der har ødelagt skovene mest gennem århundreder.
Amazonas brænder som aldrig før – er det socialisternes skyld?
Greenpeace-rapporten offentliggøres forud for COP30. Greenpeace kræver, at skovrydning og brande inddrages som en integreret del af debatten om luftkvalitet og klima. De opfordrer til, at kød- og foderindustrien reguleres, og at globale kæder holdes ansvarlige.