Kopierede/fra hoften

(A Pathway to Equitable Math Instruction Dismantling Racism in Mathematics Instruction, 2020)

Nogle gange så får jeg ikke set nærmere på tilsendte henvisninger, fordi historien lyder lidt for Rokokoposten-agtigt. Den her endte så i Berlingske, hvor Troels Heeger forklarer, at nutidens antiracister, også ser racisme i matematik. Frankfurterskolens ‘kritiske teori på coke’ har åbnet en ny front, og den bliver svær at overgå. Fra Berlingske.dk – 2+2 er ikke altid kun 4. Det kan også være racisme.

“Når læreren insisterer på, at matematik handler om korrekte svar, er han med til at undertrykke etniske minoriteter. For reelt set er den resultatorienterede matematiklærer med sit fokus på facit som et kutteklædt klanmedlem med til at fastholde en tradition for hvidt overherredømme.

Sådan lyder påstanden fra ‘Equitable Math’, en sammenslutning af amerikanske lærere, coaches og didaktikere, der tilbyder uddannelse i antiracisme og ‘lighedsbaseret matematik’ til matematiklærere for elever i 6. til 8. klasse.

‘En kultur for hvidt overherredømme dukker op i matematikklasseværelset, når fokus ligger på at nå frem til det ‘rigtige’ svar,’ lyder det i efteruddannelsesmateriale fra Equitable Math.

Traditionel undervisning i matematik med fokus på facit og korrekte resultater er ifølge Equitable Math ensbetydende med hvidt overherredømme, hvor etniske minoriteter undertrykkes og holdes nede af racistiske samfundsstrukturer, der rækker hele vejen ind i klasselokalet. Derfor ønsker de et opgør med undervisning i matematik som en eksakt videnskab, der skelner mellem rigtige og forkerte resultater.

… Endelig indskærper Equitable Math også, at antiracistiske matematiklærere skal identificere og udfordre måder, hvorpå ‘matematik bliver brugt til at understøtte kapitalistiske, imperialistiske og racistiske synspunkter’.”

White supremacy culture infiltrates math classrooms in everyday teacher actions. Coupled with the beliefs that underlie these actions, they perpetuate educational harm on Black, Latinx, and multilingual students, denying them full access to the world of mathematics.” (s. 6)

 

ANNONSE